Op Goede Vrijdag 10 april en Tweede Paasdag 13 april is Villamedia gesloten. Vacatures die donderdag 9 april na 15.00 uur binnenkomen, worden pas 14 april geplaatst.

— woensdag 24 januari 2018, 09:17 | 0 reacties, praat mee

Rijxman wil serieus budget voor ‘a-merk’ NPO

ANP

Tijdens de nieuwjaarsborrel van de NPO heeft NPO-voorzitter Shula Rijxman het kabinet op te komen voor een sterke publieke omroep, met voldoende financiering om de "bijzondere maatschappelijke opdracht uit te voeren". Een bezuiniging op de horizon van zo'n 60 miljoen euro is volgens Rijxman onbestaanbaar.

Rijxman: “Als Akzo of Unilever of PostNL belaagd worden, werpen we beschermingswallen op en staat de politiek vooraan om voor het Nederlands belang op te komen. Volkomen terecht. Waarom zou dat niet voor de creatieve industrie gelden? Waarom niet voor onze nationale culturele belangen? Waarom niet voor de Nederlandse Publieke Omroep?”

Een verschuiving van reclamegelden naar partijen als Google en Facebook betekent mogelijk een daling van 36 miljoen euro aan Ster-inkomsten. Daar komt nog een bezuinigingsopdracht van het kabinet overheen, zodat het budget na 2018 met 60 miljoen daalt. Overigens bestrijdt Ster-directeur Frank Volmer dat de inkomsten zo sterk zullen dalen.

Eind november stelde de nieuw aangetreden mediaminister Arie Slob dat hij een gat in de NPO-begroting als gevolg van dalende Ster-inkomsten niet zal dichten.

Toch zegt Rijxman dat de regering bewust op de NPO bezuinigt, waardoor de maatschappelijke opdracht “in een zeer competitieve omgeving” in het gedrang komt. “Maar het houdt een keer op. Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget”, aldus Rijxman.

Tijdens haar speech verwees Rijxman naar NPO Start, de nieuwe terugkijkdienst van de publieke omroep. Daar zouden inmiddels dagelijks 1 miljoen mensen gebruik van maken. Rijxman: “Het succes van NPO Start laat zien dat het gewoon kan: een mooie eigen Nederlandse etalage bouwen en daar mensen warm voor maken. Ook in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.”

Bekijk meer van

Shula Rijxman NPO

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.