word actief nvj klein

— woensdag 24 januari 2018, 09:17 | 0 reacties, praat mee

Rijxman wil serieus budget voor ‘a-merk’ NPO

ANP

Tijdens de nieuwjaarsborrel van de NPO heeft NPO-voorzitter Shula Rijxman het kabinet op te komen voor een sterke publieke omroep, met voldoende financiering om de "bijzondere maatschappelijke opdracht uit te voeren". Een bezuiniging op de horizon van zo'n 60 miljoen euro is volgens Rijxman onbestaanbaar. Laatste wijziging: 31 januari 2018, 09:28

Rijxman: “Als Akzo of Unilever of PostNL belaagd worden, werpen we beschermingswallen op en staat de politiek vooraan om voor het Nederlands belang op te komen. Volkomen terecht. Waarom zou dat niet voor de creatieve industrie gelden? Waarom niet voor onze nationale culturele belangen? Waarom niet voor de Nederlandse Publieke Omroep?”

Een verschuiving van reclamegelden naar partijen als Google en Facebook betekent mogelijk een daling van 36 miljoen euro aan Ster-inkomsten. Daar komt nog een bezuinigingsopdracht van het kabinet overheen, zodat het budget na 2018 met 60 miljoen daalt. Overigens bestrijdt Ster-directeur Frank Volmer dat de inkomsten zo sterk zullen dalen.

Eind november stelde de nieuw aangetreden mediaminister Arie Slob dat hij een gat in de NPO-begroting als gevolg van dalende Ster-inkomsten niet zal dichten.

Toch zegt Rijxman dat de regering bewust op de NPO bezuinigt, waardoor de maatschappelijke opdracht “in een zeer competitieve omgeving” in het gedrang komt. “Maar het houdt een keer op. Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget”, aldus Rijxman.

Tijdens haar speech verwees Rijxman naar NPO Start, de nieuwe terugkijkdienst van de publieke omroep. Daar zouden inmiddels dagelijks 1 miljoen mensen gebruik van maken. Rijxman: “Het succes van NPO Start laat zien dat het gewoon kan: een mooie eigen Nederlandse etalage bouwen en daar mensen warm voor maken. Ook in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.”

Bekijk meer van

Shula Rijxman NPO

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.