word studentlid

— maandag 18 maart 2019, 10:00 | 1 reactie, praat mee

NPO en omroepen zien toch niets in reclamevrije publieke zenders

NPO en omroepen zien toch niets in reclamevrije publieke zenders
© Wolfgang Kumm / EPA

In een open brief aan minister Arie Slob (Media) laat de NPO samen met het College van Omroepen (CVO) weten toch niets te zien in reclamevrije publieke zenders. Zij zien hiervan af naar aanleiding van de uitkomsten van een onderzoek, schrijft het AD. Laatste wijziging: 18 maart 2019, 10:09

Het verraste de NPO en de omroepen vooral dat uit het onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat een meerderheid van tv-kijkend Nederland totaal geen moeite heeft met de aanwezigheid van reclame. En met name de uitkomst dat 51 procent van het publiek liever niet ziet dat er netten en andere diensten worden geschrapt om daarmee een reclamevrije publieke omroep te realiseren, was volgens de NPO en de omroepen overtuigend.

Begin dit jaar liet NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman nog weten de financiële afhankelijkheid van reclame af te willen bouwen. Rijxman en Arjan Lock van het CVO willen nog steeds dat de afhankelijkheid van reclame wordt verkleind, “maar, mede met de uitkomsten van het publieksonderzoek in het achterhoofd, niet tot iedere prijs.”

Minister Slob is al enige tijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe plannen voor het publieke bestel. Onder deze verschillende scenario’s is ook het plan voor een reclamevrije publieke omroep. De omroepen en de NPO willen met hun brief proberen enige invloed op het plan uit te oefenen.

Begin maart stuurde de NPO ook een brandbrief naar de minister, waarin de organisatie aandacht vraagt voor de voortdurende onduidelijkheid over de exacte omvang van het budget in 2020, het laatste jaar van de huidige concessieperiode. In de brief stelt Rijxman dat het voor de bedrijfsvoering “ondoenlijk en onwerkbaar” is dat er pas enkele weken voor het nieuwe budgetjaar duidelijkheid komt over de exacte omvang van het budget.

Lees ook:
Manifest NPO-makers: stabiliseer het budget en gun ons de tijd voor digitale vernieuwing (4 september 2018)
Debat over mediabeleid; minister kondigt nieuw bestel aan (6 september 2018)
NPO-voorzitter Rijxman:’ Het omroepbestel moet flink op de schop’ (18 januari 2019)
NPO aan Slob: geef ons duidelijkheid over 2020 (5 maart 2019)

Bekijk meer van

Shula Rijxman NPO CVO Arie Slob

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 19 maart 2019, 00:16

Het is altijd weer fijn om te lezen dat de grootgraaiers bij de publieke omroepen hun zin krijgen d.m.v. extreme reclame-inkomsten.
Dat de lokale liegertjes zoals de N.O.S. er niet meer toe doet bij het intelligente deel van de samenleving is een verademing.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.