data als kans

— dinsdag 31 juli 2018, 13:28 | 0 reacties, praat mee

Facebook-wijzigingen kosten landelijke media flink wat interactie

Minder interactie voor alle grote media sinds Facebook aan de knoppen draaide | Jaap van Zessen / AD NieuwsMedia

Chef Digitaal bij AD NieuwsMedia Jaap van Zessen dook in de statistieken van Facebook en constateert dat wijzigingen aan de nieuwsfeed die het platform heeft doorgevoerd hun effect op grote media niet missen. In negatieve zin wel te verstaan: iedereen is door de wijzigingen op achterstand gezet. Laatste wijziging: 31 juli 2018, 13:34

Sinds het in 2016 werd aangekondigd legt Facebook de nadruk op berichten van familie en vrienden in de feed van gebruikers. Uitgevers die juist sterk op Facebook hadden ingezet worden flink geraakt. Onderzoeker Frédéric Filloux van de universiteit van Stanford in Californië stelde begin dit jaar zelfs dat Facebook ‘klaar is’ met kwaliteitsjournalistiek.

In februari meldde meetbedrijf Chartbeat al een daling van zo’n 6 procent in bereik. De wijzigingen betekenen dat nieuwsartikelen veel minder onder ogen van Facebook-gebruikers komen. Zo zijn er minder likes, wordt er minder gedeeld en later minder mensen reacties achter.

Volgens de cijfers die Van Zessen samenstelde blijkt het op landelijk niveau nog een stapje erger. De grootste wijziging is volgens Van Zessen bij de Volkskrant, dat in vergelijking met vorig jaar 62,4 procent minder van dergelijke interacties ziet. Bij AD gaat het om 23,5 procent minder. De kleinste aderlating komt voor rekening van NU.nl: 12,2 procent minder interactie ten opzichte van het jaar ervoor.

Van Zessen keek ook naar het bereik van regionale omroepen. Enkel Omroep West wist daarbij licht te plussen (2,2 procent) qua interactie - maar de rest ging ook omlaag.

 

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.