website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Facebook zet uitgevers op achterstand in nieuwsfeed

Lars Pasveer — Geplaatst in uitgeverij op donderdag 30 juni 2016, 09:45

J Sullivan / AFP

J Sullivan / AFP

Nieuws

Facebook heeft aangekondigd dat het de nieuwsfeed die gebruikers onder ogen krijgen gaat aanpassen: updates van vrienden en familie krijgen voorrang boven die van bedrijven. Het maakt het vermoedelijk nog lastiger voor bedrijven om de toch al ongrijpbare Facebook-gebruiker te bereiken.

In een blogpost verduidelijkt productmanager Adam Mosseri, verantwoordelijk voor het segment ‘News Feed’ binnen Facebook, hoe de feed straks wordt samengesteld. Mosseri windt er geen doekjes om: er is elke dag te veel nieuws; een voorselectie door algoritmes valt niet te voorkomen.

Daarbij herhaalt hij het mantra dat ‘de verhalen die je het belangrijkste vindt’ zullen bovendrijven, met voorrang voor berichten van vrienden en familie. “Als het van hen afkomstig is, zit het in je feed. Einde verhaal”, aldus Mosseri. Voor de overige berichten spreekt Facebook volgens eigen zeggen geen voorkeur uit voor bronnen of inhoud. “We zijn er om mensen te verbinden, niet om te bepalen welke onderwerpen ze moeten zien.”

Een aantal elementen in de blogpost is voor nieuwsbedrijven van belang: Facebook presenteert berichten die mensen interesseren, wat potentieel een filterbubbel oplevert (alleen nieuws zien dat aan je voorwaarden voldoet schermt je af van andere invalshoeken, red.) en de belofte dat de nieuwsfeed vermakelijk moet zijn. Als iemand graag grappige video’s bekijkt, zal de nieuwsfeed daar meer van tonen, aldus Mosseri.

Ook zal de feed actief berichten uit de feed weren als gebruikers die als sensationeel, onoprecht of spam zien. Meer in ‘Building a better news feed for you’

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.