website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Wijzigingen bij Facebook kosten uitgevers bezoekers

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst op Tuesday 27 February 2018, 10:59

© Lex van Lieshout / ANP

Nieuws Facebookverkeer naar uitgevers is met 6 procent gedaald sinds het platform wijzigingen heeft doorgevoerd in de Newsfeed en berichten door familie en vrienden voortaan voorrang op content van uitgevers en merken. Dat blijkt uit cijfers van analyseprogramma Chartbeat, dat wereldwijd door zo’n 50.000 (nieuws)sites wordt gebruikt om bezoekcijfers te meten.

Het gaat om een daling van 6 procent ten opzichte van begin januari, meldt de Britse technologiewebsite Digiday.

In januari zijn de meeste wijzigingen doorgevoerd. De aftrap was 12 januari, toen Facebook in het nieuwsoverzicht veel meer de nadruk ging leggen op berichten die afkomstig zijn van vrienden en familie. Vervolgens is Facebook gebruikers laten bepalen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn. Dat werd gevolgd door de verandering dat lokaal nieuws hoger in de feed geplaatst werd van gebruikers. De wijzigingen zijn overigens nog niet wereldwijd doorgevoerd.

Het platform was vorig jaar al aan het experimenteren met aanpassingen van het nieuwsoverzicht. Toen was al duidelijk dat er minder bezoekers bij uitgevers terecht kwamen. Meer bij NRC

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.