Grote gevolgen voor uitgevers bij Facebook-test waarbij nieuwsfeed wordt gesplitst

Facebook gaat mogelijk het nieuwsoverzicht aanpassen en dat kan grote gevolgen hebben voor nieuwssites. Het platform test op dit moment een nieuwe versie waarbij er twee overzichten zijn: Facebook News met nieuws van vrienden en familie en het nieuwe Facebook Explore. Het experiment begon vorige week.
De nieuwe variant van het overzicht is onder meer te vinden in Slowakije, Servië, Sri Lanka, Cambodja, Bolivia en Guatemala. En daar klagen uitgevers over de significante daling in bezoekcijfers. Een journalist van de Slowaakse krant Dennik N zegt tegenover de Britse krant dat het bereik van meerdere Facebookpagina’s donderdag en vrijdag met twee derde daalde.
In de nieuwe opzet moet je dus voor nieuws naar een andere tijdlijn. Pikant aan de nieuwe opzet is dat betaalde berichten (reclame), dus ook die van nieuwssites, nog wel in de tijdlijn van vrienden terechtkomen, schrijft The Guardian. Waardoor de indruk ontstaat dat Facebook uitgevers onder druk wil zetten om te gaan betalen voor aandacht. Facebooks chef van het nieuwsoverzicht, Adam Mosseri, zegt in een blogpost dat dat niet klopt.
Een analist noemt de verandering tegen de krant een “klassieke Facebook-methode: eerst krijgen pagina’s een groot bereik zonder dat ze er iets voor hoeven te doen, vervolgens moet daarvoor worden betaald en nu lijkt het erop dat moet worden betaald als je überhaupt zichtbaar wil zijn.”
Volgens Facebook zijn ze vanwege gebruikersverzoeken om makkelijker berichten van familie en vrienden te kunnen zien aan het testen of het hebben van twee feeds beter werkt. Facebook zegt verder nog geen intentie te hebben om het experiment wereldwijd uit te voeren. Meer bij The Guardian / Mashable / de NOS / NU.nl
Praat mee