banner persveilig

— maandag 19 oktober 2020, 10:30 | 0 reacties, praat mee

Topman Amerikaanse wereldomroepen overtrad wet met bestuurswijziging en achterhouden van toegezegde miljoenen

Michael Pack tijdens zijn nominatieverhoor in 2019 | Voice of America

Topman Michael Pack van het US Agency for Global Media (USAGM), waar Amerikaanse publieke (wereld)omroepen onder vallen, heeft in strijd met de wet gehandeld toen hij bijna twintig miljoen dollar bij het zogeheten Open Technology Fund (OTF) weghaalde. Het geld was al toegezegd door het Amerikaanse Congres.

Door Packs handelen moesten activiteiten rond diverse lopende OTF-projecten worden opgeschort of terug geschaald. OTF is onder meer verantwoordelijk voor het Tor-netwerk, waarmee mensen in repressieve regimes internetblokkades kunnen ontlopen en anoniem het internet op kunnen.

Kort na het aantreden van Michael Pack, afgelopen juni, werden bij USAGM en aangesloten omroepen ontslagrondes doorgevoerd. Ook het bestuur van OTF moest vertrekken: Pack ontsloeg en verving de Raad van Bestuur en benoemde onder meer zichzelf, diverse leidinggevenden uit zijn nabijheid en een conservatieve externe adviseur.

De ontslagen bestuurders klaagden daarop Pack en USAGM aan in een aparte rechtszaak. Tot daarin een oordeel is geveld bleven zij op interim-basis aan. OTF heeft een bijzondere status binnen USAGM: het is een onafhankelijk bedrijf, gesubsidieerd door de Amerikaanse overheid, meldt publieke omroep NPR.

Die status maakt dat Pack zijn boekje te buiten ging. Pack is niet onomstreden: naast de ontslaggolf die hij bij aantreden doorvoerde bemoeide hij zich met redactionele inhoud bij aangesloten media en mijmerde Pack hardop over kansen voor spionage, die de wereldomroepen zouden bieden.

Onlangs lekte uit dat Trump-gezinde functionarissen een geheim dossier hadden aangelegd over een Witte Huis-correspondent bij Voice of America, die volgens hen vooringenomen verslag zou doen.

Rechter Shana Frost Matini draagt USAGM op om alle wijzigingen met betrekking tot het bestuur van OTF terug te draaien. “De verwijderde Raad van Bestuur is het enige legitieme bestuur”, aldus de rechter.

Bekijk meer van

USAGM Michael Pack

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.