word studentlid

— vrijdag 23 oktober 2020, 13:24 | 0 reacties, praat mee

Ruim 80 procent van Australische online advertentie-inkomsten naar Google en Facebook

Ruim 80 procent van Australische online advertentie-inkomsten naar Google en Facebook
© H. Armstrong Roberts

Google, Facebook en YouTube hebben hun toch al substantiële aandeel in de digitale reclametaart in Australië vergroot. Er blijft minder dan 20 procent over voor nieuws- en andere websites, blijkt uit nieuw onderzoek van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), de mededingingsautoriteit in Australië. Laatste wijziging: 23 oktober 2020, 13:35

Het rapport is vrijdag vrijgegeven terwijl de regering de laatste hand legt aan haar wetgeving om de digitale platforms te dwingen inkomsten te delen met Australische mediabedrijven, meldt The Guardian.

“De ACCC merkt op dat voor elke 100 Australische dollar die adverteerders in 2018 uitgeven, 49 dollar naar Google ging, 24 dollar naar Facebook en 27 dollar naar alle andere websites”, aldus het rapport. “Deze trend zette zich voort in het kalenderjaar 2019,

Rod Sims, voorzitter van de mededingingsautoriteit, heeft aangegeven dat de herziene wetgeving in oktober wordt voorgelegd aan de regering. Google en Facebook zijn tegen die code. Google is op YouTube een internationale campagne gestart om gebruikers te waarschuwen voor de wet en Facebook heeft aangegeven Australische gebruikers die nieuws willen delen te blokkeren als de wet wordt aangenomen.

Lees ook:
Facebook beperkt delen van nieuws na Australisch wetsvoorstel (1 september 2020)
Australische mededingingsautoriteit: media kunnen Google en Facebook ‘boycotten’ om hen te dwingen te betalen voor nieuws (19 mei 2020)
Australië gaat Google en Facebook dwingen om Australische media te betalen (20 april 2020)

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.