Ruim 80 procent van Australische online advertentie-inkomsten naar Google en Facebook
Google, Facebook en YouTube hebben hun toch al substantiële aandeel in de digitale reclametaart in Australië vergroot. Er blijft minder dan 20 procent over voor nieuws- en andere websites, blijkt uit nieuw onderzoek van de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), de mededingingsautoriteit in Australië.
Het rapport is vrijdag vrijgegeven terwijl de regering de laatste hand legt aan haar wetgeving om de digitale platforms te dwingen inkomsten te delen met Australische mediabedrijven, meldt The Guardian.
“De ACCC merkt op dat voor elke 100 Australische dollar die adverteerders in 2018 uitgeven, 49 dollar naar Google ging, 24 dollar naar Facebook en 27 dollar naar alle andere websites”, aldus het rapport. “Deze trend zette zich voort in het kalenderjaar 2019,
Rod Sims, voorzitter van de mededingingsautoriteit, heeft aangegeven dat de herziene wetgeving in oktober wordt voorgelegd aan de regering. Google en Facebook zijn tegen die code. Google is op YouTube een internationale campagne gestart om gebruikers te waarschuwen voor de wet en Facebook heeft aangegeven Australische gebruikers die nieuws willen delen te blokkeren als de wet wordt aangenomen.
Lees ook:
Facebook beperkt delen van nieuws na Australisch wetsvoorstel (1 september 2020)
Australische mededingingsautoriteit: media kunnen Google en Facebook ‘boycotten’ om hen te dwingen te betalen voor nieuws (19 mei 2020)
Australië gaat Google en Facebook dwingen om Australische media te betalen (20 april 2020)
Praat mee