Facebook: ruzie met Australische overheid berust op misverstand
Facebook is in een uitgebreide blogpost over het conflict met de Australische overheid stevig op de terugtraprem gaan staan. De hele ruzie zou vooral op een "fundamenteel misverstand over de relatie van Facebook met uitgevers" berusten, schrijft het hoofd 'Wereldzaken' en oud-politicus Nick Clegg. Hij stelde ook een miljard aan investeringen in het vooruitzicht.
“Veel mensen vroegen zich terecht af, waar gíng dit in vredesnaam over”, aldus Clegg. Facebook voerde een oud dreigement door om nieuws delen onmogelijk te maken voor Australische gebruikers, als een wetsvoorstel het zou halen om grote techbedrijven te laten betalen voor hergebruik van stukjes tekst en foto’s.
Dat voorstel haalde het daadwerkelijk en Facebook beperkte daarop direct deelfuncties voor Australische gebruikers. Nieuws delen was niet meer mogelijk, het verkeer naar Australische sites implodeerde en na stevige kritiek werd het besluit weer ongedaan gemaakt.
De lucht is geklaard, aldus een zonnige Clegg in een blogpost met de titel “Het echte verhaal over wat er gebeurde met nieuws op Facebook Australië”.
Clegg herhaalt daarin het standpunt dat doorverwijzen van publiek naar uitgevers óók waarde vertegenwoordigt. De 5,1 miljard gratis doorverwijzingen die Facebook het afgelopen jaar deed zijn goed voor omgerekend zo’n 266 miljoen euro aan inkomsten voor Australische uitgevers, stelt hij. Dat Facebook origineel werk steelt en daaraan verdient is een valse beschuldiging, stelt Clegg.
Volgens de oud-politicus is de verplichting te betalen voor nieuws dat wellicht gedeeld gaat worden verkeerd: het is alsof je automakers vraagt radiostations te subsidiëren omdat bestuurders misschien naar de radio zullen luisteren, aldus Clegg.
Niettemin is het besluit nieuwsdelen uit te zetten prompt teruggedraaid. Verder wijst Facebook op programma’s waarbij het de journalistiek actief steunt, zoals via diverse fondsen. In maart vorig jaar werd vanwege corona een noodfonds van 100 miljoen dollar opgericht voor uitgevers.
Facebook zegt sinds 2018 zo’n 600 miljoen dollar te hebben uitgegeven aan steun richting de nieuwsindustrie, met plannen om de komende drie jaar nog eens een miljard dollar te reserveren. In oktober vorig jaar kondigde Google ook een miljard aan investeringen aan.
Zowel Facebook als Google hebben plannen voor een ‘etalage’ voor nieuws, waarbij geselecteerde uitgevers worden betaald om daarin hoge-kwaliteitsjournalistiek in te stallen.
Praat mee