Google-directeur getuigt voor Amerikaans Congres
In navolging van vertegenwoordigers van Facebook en Twitter, die eerder al voor het Amerikaanse congres moesten verschijnen, is het nu de beurt aan Google-directeur Sundar Pichai om te getuigen voor een speciale Senaatscommissie. En dat is voor het eerst.
Pichai kreeg in september al een uitnodiging, maar weigerde toen te komen. Dat leverde de topman veel kritiek op.
De getuigenissen van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg en Twitter-topman Jack Dorsey bleken de nodige problemen op te leveren voor hun bedrijven. De verwachting is dat ook Prichai moeilijke vragen zal moeten beantwoorden. Zo zal het onder andere gaan over de vermeende anti-conservatieve vooringenomenheid van zijn zoekmachine en de plannen van Google om een gecensureerde zoekmachine te bouwen in China. Op die laatste plannen hebben zelfs medewerkers van Google al grote kritiek geuit. En er is ook grote aandacht voor Google’s platform YouTube. De Washington Post publiceerde aan de vooravond van de commissie een vernietigend artikel over de problemen bij de videodienst. YouTube kan niet snel genoeg video’s met racisme, extremisme en anti-semitisme verwijderen. En zelfs als YouTube miljoenen video’s per maand verwijderd, het platform blijft te traag met het identificeren van verontrustende content en ook is het te tolerant met wat het toestaat te blijven.
Pichai is van plan om de neutraliteit van het bedrijf te verdedigen. “Ik leid dit bedrijf zonder politieke vooringenomenheid en werk om ervoor te zorgen dat onze producten op die manier blijven werken”, is hij van plan te zeggen, volgens de voorbereide getuigenis. “Anders doen zou indruisen tegen onze kernprincipes en onze zakelijke belangen.” Meer bij The Washington Post / Recode
Lees ook:
Google onder druk vanwege Chinese plannen (14 september 2018)
Facebook en Twitter voor Amerikaanse wetgevers om beïnvloeding (5 september 2018)
Google verwerpt Trumps beschuldiging van beïnvloeding (29 augustus 2018)
YouTube en Facebook publiceren cijfers over geweigerde video content (24 april 2018)
YouTube-algoritme wist potentieel uniek documentair materiaal (23 augustus 2017)
Uittocht adverteerders: Google door het stof (22 maart 2017)
Praat mee