Australië gaat Google en Facebook dwingen om Australische media te betalen
De Australische regering wil de "machtsongelijkheid" tussen digitale giganten en de traditionele media aanpakken. Daarom gaat Australië Google en Facebook dwingen om advertentie-inkomsten te delen met Australische mediabedrijven.
Het besluit volgt nadat afgelopen november gesprekken met Facebook en Google over het onderschrijven van een vrijwillige gedragscode mislukten.
De regering heeft nu de mededingingsautoriteit in Australië, de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), gevraagd om eind juli met een concept gedragscode te komen, die kort daarna in wetgeving zal worden omgezet, aldus minister van Financiën Josh Frydenberg.
Frydenberg zegt dat de verplichte gedragscode het delen van gegevens, het rangschikken en weergeven van nieuwsinhoud en het delen van inkomsten uit nieuws omvat, net zoals eerder in de vrijwillige gedragscode aan bod kwam. Hij voegde eraan toe dat het nu echter ook sancties en bindende mechanismen voor geschillenbeslechting zou instellen.
De online advertentiemarkt in Australië is ongeveer 9 miljard Australische dollar per jaar waard. Sinds 2005 is de groei meer dan vervijfvoudigd. Voor elke 100 Australische dollar die wordt uitgegeven aan online adverteren, gaat bijna een derde naar Google en Facebook, becijferde de ACCC vorig jaar in een rapport.
Australië gaf in december aan dat Google en Facebook zouden moeten instemmen met nieuwe regels om ervoor te zorgen dat ze hun macht niet zouden misbruiken en de concurrentie niet schaden, anders zou de regering nieuwe regels opstellen.
Facebook zegt teleurgesteld te zijn over de aankondiging van de Australische regering, vooral omdat ze al miljoenen dollars hebben uitgegeven om Australische uitgevers te ondersteunen. Google is bereid mee te blijven denken over de gedragscode. Meer bij The Guardian / Reuters
Praat mee