NVJ compleet lid

— maandag 20 april 2020, 14:44 | 0 reacties, praat mee

Australië gaat Google en Facebook dwingen om Australische media te betalen

Australië gaat Google en Facebook dwingen om Australische media te betalen
© Denis Charlet / AFP

De Australische regering wil de "machtsongelijkheid" tussen digitale giganten en de traditionele media aanpakken. Daarom gaat Australië Google en Facebook dwingen om advertentie-inkomsten te delen met Australische mediabedrijven. Laatste wijziging: 20 april 2020, 14:44

Het besluit volgt nadat afgelopen november gesprekken met Facebook en Google over het onderschrijven van een vrijwillige gedragscode mislukten.

De regering heeft nu de mededingingsautoriteit in Australië, de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), gevraagd om eind juli met een concept gedragscode te komen, die kort daarna in wetgeving zal worden omgezet, aldus minister van Financiën Josh Frydenberg.

Frydenberg zegt dat de verplichte gedragscode het delen van gegevens, het rangschikken en weergeven van nieuwsinhoud en het delen van inkomsten uit nieuws omvat, net zoals eerder in de vrijwillige gedragscode aan bod kwam. Hij voegde eraan toe dat het nu echter ook sancties en bindende mechanismen voor geschillenbeslechting zou instellen.

De online advertentiemarkt in Australië is ongeveer 9 miljard Australische dollar per jaar waard. Sinds 2005 is de groei meer dan vervijfvoudigd. Voor elke 100 Australische dollar die wordt uitgegeven aan online adverteren, gaat bijna een derde naar Google en Facebook, becijferde de ACCC vorig jaar in een rapport.

Australië gaf in december aan dat Google en Facebook zouden moeten instemmen met nieuwe regels om ervoor te zorgen dat ze hun macht niet zouden misbruiken en de concurrentie niet schaden, anders zou de regering nieuwe regels opstellen.

Facebook zegt teleurgesteld te zijn over de aankondiging van de Australische regering, vooral omdat ze al miljoenen dollars hebben uitgegeven om Australische uitgevers te ondersteunen. Google is bereid mee te blijven denken over de gedragscode. Meer bij The Guardian / Reuters

Bekijk meer van

Google Facebook Australië

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.