Australische mededingingsautoriteit: media kunnen Google en Facebook ‘boycotten’ om hen te dwingen te betalen voor nieuws

Een 'collectieve boycot' van Google en Facebook kan een effectief middel zijn om techbedrijven te dwingen advertentie-inkomsten te delen met mediabedrijven, meldt de Australische mededingingsautoriteit de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).
De Australische regering wil de “machtsongelijkheid” tussen digitale giganten en de traditionele media aanpakken en vroeg de mededingingswaakhond vorige maand om met een concept gedragscode te komen. Het verzoek volgde nadat bleek dat er geen overeenkomst volgde op een vrijwillige gedragscode.
Voorkomen dat Google en Facebook Australisch nieuws gebruiken, is een van de mechanismen die de Australische mededingingsautoriteit uiteenzet in een dinsdag gepubliceerd concept gedragscode (.pdf).
Een handhavingsinstantie die de bevoegdheid heeft om financiële sancties op te leggen aan spelers die de code niet naleven en een definitie van nieuws dat compensatie waard is, zijn enkele van de andere kwesties. Ook een collectieve boycot is een optie, totdat er afspraken zijn gemaakt. Al kan dat ook consequenties hebben voor de mediabedrijven. Zij verliezen dan de voordelen van nieuwsverwijzingen van de digitale platforms, en door de verminderde beschikbaarheid van nieuws op de diensten van Google en Facebook kunnen gebruikers geschaad worden.
Er volgt nu tot 5 juni een consultatieronde waarbij direct betrokken kunnen reageren op de concept gedragscode. Meer bij The Guardian
Praat mee