— vrijdag 18 januari 2019, 09:02 | 0 reacties, praat mee

NPO-voorzitter Rijxman:’ Het omroepbestel moet flink op de schop’

Shula Rijxman. Foto: ANP KIPPA

Wil de publieke omroep relevant en toekomstbestendig zijn, dan moet het flink op de schop. Dat stelde NPO-voorzitter Shula Rijxman donderdag tijdens haar nieuwjaarstoespraak in Hilversum. Ze noemde daarbij drie cruciale stappen: erkennen dat het omroepbestel baseren op ledenaantallen in de toekomst niet meer werkt, inzetten op betere samenwerking en de financiële afhankelijkheid van reclame afbouwen.

“We voelen ons als raad van bestuur verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de publieke omroep van iedereen blijft”, sprak Rijxman. “Daarvoor moet het bestel nog verder open en willen we intensiever samenwerken met producenten, maatschappelijke organisaties, commerciële partijen en het publiek.”

Niet versnipperd
Rijxman vindt dat omroepen erkent moeten worden voor wat ze zijn. Ze pleit ervoor dat omroepen én aspirant-omroepen erkent worden, ongeacht het aantal leden dat ze hebben. Dat verlost ze ook van de noodzaak geld uit te geven aan ledenwerving. Niet de grote of het aantal leden van het omroep telt volgens Rijxman, maar de programma’s die gemaakt worden.

In haar nieuwjaarsspeech stelt Rijxman dat het goed gaat met de NPO en dat de NPO-zenders massaal worden beluisterd en bekeken. Wil dat zo blijven, dan moet het bestel volgens de voorzitter in de toekomst snel veranderen. “De snelle digitalisering vraagt om een nieuw bestel: open, slagvaardig, vindbaar en herkenbaar. Niet versnipperd, maar gebundeld, als één NPO.”

Alternatief plan
De toekomstvisie van Rijxman vindt niet bij iedereen gretig aftrek. Zo werd donderdag al duidelijk dat de omroepen een eigen toekomstvisie hebben geschreven. Het plan is geschreven zonder medeweten van de NPO. Het college van omroepen wil dat plan deze week aan minister Slob zenden.

De omroepen hebben in hun plan aangegeven meer inspraak te willen over de besteding van budgetten en de programmering. Aspirant-omroepen zouden bovendien niet strak aan de ondergrens van 150.000 leden gehouden moeten worden om in het bestel te blijven. Daarnaast willen de omroepen volgens Het Financieele Dagblad graag eigen vertegenwoordigers in het bestuur of de Raad van Toezicht van de NPO.

Bekijk meer van

Shula Rijxman NPO

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.