Komt de vernieuwing voor Elsevier Weekblad op tijd?

Donderdag verschijnt Elsevier Weekblad voor het eerst in de vernieuwde vorm: in een kleiner formaat, meer pagina’s, ander papier, een nieuwe vormgeving, met extra rubrieken en nieuwe columnisten. Maar komt de vernieuwing op tijd?
Die vraagt stelt NRC. De krant heeft een opsomming gemaakt van alle problemen, en dat zijn er nogal wat.
Want hoewel Elsevier Weekblad nog steeds het grootste opinieblad van Nederland is, is de betaalde oplage in een paar jaar tijd hard gedaald. Op het hoogtepunt in 2007 had Elsevier ruim 140.000 abonnees, nu nog zo’n 60.000. Vorig jaar was er (tot en met het derde kwartaal) zelfs een daling van ruim tien procent.
Een reorganisatie was tot dusver niet nodig, maar het afgelopen jaar zijn er veel journalisten opgestapt, voor zichzelf begonnen of met pensioen gegaan. En nieuwe aanwas is er bijna niet voor teruggekomen. Elsevier telt nu zo’n veertig redacteuren, een tiental minder dan tien jaar geleden. Doorgroeimogelijkheden zijn er bijna niet. En nu de maandblad Juist en gids Stijl verdwijnen verdwijnen ook de cheffuncties. De taken worden overgenomen door de hoofdredactie.
Dat Elsevier het nog zo lang heeft volgehouden is volgens de krant wellicht te danken aan de doelgroep die het bedient: rechts-conservatieve hoogopgeleiden. Maar juist dat rechtse geluid is een deel van de redactie gaan storen, met name bij jongere redacteuren. Eén vertrokken webredacteur kreeg naar eigen zeggen gewetenswroeging bij het plaatsen van “populistische” stukken. “Elsevier was altijd ‘beschaafd rechts’ en wordt nu soms ‘schreeuwerig rechts’”, vindt een oud-redacteur.
Nog een mogelijk probleem is dat Elsevier in de toekomst zijn naam verliest. Die wilde de vorige eigenaar, Reed Elsevier (nu RELX), bij de overname in 2016 niet afstaan. “De ‘titelroof bedreigt ook het voortbestaan van het blad”, schreven enkele tientallen prominenten toentertijd in een ingezonden brief in NRC.
De uitgever is optimistisch over de toekomst en wijst op de cijfers. De ‘loyale lezersgroep’ steeg in 2018 weer volgens uitgever Erwin van Luit met ruim 2 procent door de vernieuwde marketingstrategie. De grote daling in het aantal abonnees wijt hij aan de gestopte proefabonnementen. Bovendien rekent onderzoeksbureau NOM geen digitale abonnementen mee. Verder stegen de omzet en de winst.
Lees ook:
Elsevier Weekblad op de schop na aanpassing strategie (14 januari 2019)
Columnist Syp Wynia vertrekt bij Elsevier Weekblad (21 december 2018)
Arthur van Leeuwen, architect van de Elsevier-lijstjes, gaat met pensioen (6 december 2018)
Modejournalist De Greef vertrekt bij Elsevier Weekblad (4 december 2018)
Nikki Sterkenburg verruilt Elsevier voor FTM (5 november 2018)
Drie vertrekkende verslaggevers bij Elsevier Weekblad (3 augustus 2018)
Vincent Andriessen chef Digitaal bij Elsevier Weekblad (28 maart 2018)
Voorlopig geen naamsverandering voor weekblad Elsevier (25 november 2016)
Praat mee