mgm nvj maart

— maandag 14 januari 2019, 09:30 | 0 reacties, praat mee

Elsevier Weekblad op de schop na aanpassing strategie

Elsevier Weekblad op de schop na aanpassing strategie

Meer aandacht voor Elsevier weekblad en minder aandacht voor producten er omheen. Elsevier Weekblad krijgt vanaf eind deze maand een kleiner formaat en gaat van 70 naar 80 redactionele pagina's, maandblad Juist en gids Stijl verdwijnen en er zullen minder specials en boeken verschijnen.

Dat zijn de veranderingen die ONE Business, een van de drie werkmaatschappijen van New Skool Media waar Elsevier in ondergebracht is, eind deze maand gaat doorvoeren, meldt Adformatie.

CEO Erwin van Luit legt uit dat er afgelopen jaar een uitvoerig strategisch traject heeft plaatsgehad om de formule op te frissen en verder aan te scherpen. Concrete aanleiding voor het strategische traject was dat het huidige medialandschap veel uitdagingen biedt en de oplage en de advertentiemarkt van Elsevier Weekblad onder druk stonden. De salesproposities en de marketingstrategie zijn ook aangepakt en er zal meer aandacht komen voor events.

Inhoudelijk zullen er geen grote veranderingen zijn, maar Elsevier Weekblad wordt meer flexibel. Waar de makers voorheen vrij rigide te werk gingen en alles vooraf vastlag gaat het tijdschrift nu naar negen grote stukken in het blad.

Elsevier Weekblad past ook de site aan, die rustiger zal worden en waarbij de redactie meer nieuws gaat maken dan volgen. Ze gaan ook experimenteren met nieuwere vormen zoals podcast en interactieve grafieken. Uiteindelijk moet er online ook meer gepersonaliseerde interactie komen via site, nieuwsbrief en sociale mediakanalen.

Van Luit is positief over de toekomst van Elsevier Weekblad. Volgens hem draait Elsevier Weekblad “gewoon goed” en ging de winstmarge van 29 procent in 2017 naar 34 procent in 2018. Met de nieuwe richting van Elsevier Weekblad verwacht hij dat de omzet zich ook in 2019 positief zal blijven ontwikkelen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.