Elsevier Weekblad op de schop na aanpassing strategie

Meer aandacht voor Elsevier weekblad en minder aandacht voor producten er omheen. Elsevier Weekblad krijgt vanaf eind deze maand een kleiner formaat en gaat van 70 naar 80 redactionele pagina's, maandblad Juist en gids Stijl verdwijnen en er zullen minder specials en boeken verschijnen.
Dat zijn de veranderingen die ONE Business, een van de drie werkmaatschappijen van New Skool Media waar Elsevier in ondergebracht is, eind deze maand gaat doorvoeren, meldt Adformatie.
CEO Erwin van Luit legt uit dat er afgelopen jaar een uitvoerig strategisch traject heeft plaatsgehad om de formule op te frissen en verder aan te scherpen. Concrete aanleiding voor het strategische traject was dat het huidige medialandschap veel uitdagingen biedt en de oplage en de advertentiemarkt van Elsevier Weekblad onder druk stonden. De salesproposities en de marketingstrategie zijn ook aangepakt en er zal meer aandacht komen voor events.
Inhoudelijk zullen er geen grote veranderingen zijn, maar Elsevier Weekblad wordt meer flexibel. Waar de makers voorheen vrij rigide te werk gingen en alles vooraf vastlag gaat het tijdschrift nu naar negen grote stukken in het blad.
Elsevier Weekblad past ook de site aan, die rustiger zal worden en waarbij de redactie meer nieuws gaat maken dan volgen. Ze gaan ook experimenteren met nieuwere vormen zoals podcast en interactieve grafieken. Uiteindelijk moet er online ook meer gepersonaliseerde interactie komen via site, nieuwsbrief en sociale mediakanalen.
Van Luit is positief over de toekomst van Elsevier Weekblad. Volgens hem draait Elsevier Weekblad “gewoon goed” en ging de winstmarge van 29 procent in 2017 naar 34 procent in 2018. Met de nieuwe richting van Elsevier Weekblad verwacht hij dat de omzet zich ook in 2019 positief zal blijven ontwikkelen.
Praat mee