de tegel publieksprijs 2020

— maandag 18 december 2017, 10:35 | 0 reacties, praat mee

Jan Nooitgedagt: ‘was de verwoestende overnamestrijd om TMG wel nodig?’

Jan Nooitgedagt (tweede van links) tijdens de Algemene Aandeelhoudersvergadering van de Telegraaf Media Groep eerder dit jaar - © Remko de Waal

Jan Nooitgedagt, president-commissaris van Telegraaf Media Groep (TMG), vraagt zich af of de verwoestende aandeelhoudersstrijd om TMG en het op non-actief zetten van de raad van bestuur wel allemaal nodig was. Dat zegt hij in een interview met het Financiele Dagblad waarin hij terugblikt op het enerverend jaar voor TMG.

Grootaandeelhouder Van Puijenbroek passeerde de andere aandeelhouder John de Mol, door exclusief met Mediahuis in augustus 2016 een bod uit te brengen. En het gebeurde toen nog achter de schermen. Maandenlang gebeurde er vervolgens betrekkelijk weinig. Totdat het bod, inmiddels opgelopen tot 5,25 euro per aandeel, via het FD in de publiciteit kwam en er een openbaar overnamegevecht ontstond. “Toen dat uitlekte, heeft natuurlijk Talpa ook gereageerd.” Het Talpa-kamp toonde zich hevig verontwaardigd en eiste direct een open biedingsproces.

Voor ‘procesbewaker’ Nooitgedagt braken chaotische maanden aan. “Ik denk dat het achteraf gezien veel te lang geduurd heeft. Wij hadden beter direct kunnen zeggen: dit en dit zijn de voorwaarden en op basis daarvan gaan we met beide partijen in gesprek.”

Maar het conflict tussen aandeelhouders werd ook een conflict tussen toezichthouders en de twee TMG-bestuurders topman Geert Jan van der Snoek en cfo Leo Epskamp. In de beeldvorming leken die meer genegen om met Talpa in zee gaan. Zelfs op de werkvloer ontaardde het geschil. Iedereen bij TMG scheen mee te moeten kiezen: Mediahuis of Talpa. Nooitgedagt: “Daar dacht ik wel bij mezelf: hoe is het mogelijk dat dit ons is overkomen.”

Inmiddels zijn de Belgen eigenaar van TMG. Er is rust gekomen, merkt Nooitgedagt. En begin deze maand tekenden TMG en de nieuwe moeder Mediahuis zowaar een vredesakkoord met Talpa, het bedrijf van John de Mol. De laatste verkoopt zijn TMG-aandelenpakket en krijgt in ruil de volledige controle over gezamenlijke radiobelangen. Eind goed al goed dus?

‘Ik ben blij dat we zover gekomen zijn’, zegt Nooitgedagt. “Maar je gaat je wel afvragen, was dat allemaal wel nodig geweest. En, ja dat vraag ik me nog steeds wel eens af: was dat allemaal nodig geweest?” Meer bij het FD

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.