— zondag 5 maart 2017, 22:05 | 0 reacties, praat mee

TMG kiest voor Mediahuis; directie naar huis gestuurd

Mediahuis en VP Exploitatie zetten definitief hun bod door op de Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van De Telegraaf. De bieders krijgen de steun van de raad van commissarissen. Die heeft zondag de tweekoppige raad van bestuur van TMG geschorst en hun werk overgenomen omdat die de overname zou tegenwerken. De geplande reorganisatie bij de regionale kranten is nog niet van de baan, maar wordt eerst nog wel eens tegen het licht gehouden. Laatste wijziging: 6 maart 2017, 07:01

De overname van TMG is rond dit weekeinde in een stroomversnelling gekomen.

Vrijdag gaf Harry de Wit, directeur Landelijke Media, in het Financieele Dagblad aan voor overname door John de Mol te zijn. Dertig andere managers zouden dezelfde mening zijn toegedaan. Mediahuis zou uit zijn op consolideren en De Mol op vernieuwen. De Wit koos voor het laatste.

De redactieraad van De Telegraaf reageerde direct uiterst negatief. ‘Het kloppend hart van De Telegraaf bestaat uit ruim 200 journalisten die dagelijks spraakmakend nieuws brengen. Dat hart bestaat niet uit (commerciële) managers in welke top-30 dan ook’, aldus voorzitter Dick Springer.

John de Mols Talpa kocht vrijdagavond nog snel even 387.830 certificaten van aandelen TMG tegen een gemiddelde prijs van 6,298 euro. Door de aankoop steeg het belang van Talpa in TMG naar 21,43 procent. Op woensdag verhoogde De Mol al het bod op TMG naar 6,35 euro per aandeel.

De Centrale Ondernemingsraad (COR) van de Telegraaf Media Groep (TMG) liet vrijdag weten ‘verbaasd’ te zijn over de exclusieve onderhandelingen die de raad van commissarissen van het mediaconcern voert met Mediahuis. Woensdag werd duidelijk dat sinds 28 februari TMG exclusief met Mediahuis praat. De COR wil dat Talpa weer terugkeert aan de onderhandelingstafel.

Maar Mediahuis, VP Exploitatie en TMG onderhandelden stug door en maakten zondagavond bekend er uit te zijn. Een brief van De Mol op zaterdag waarin hij schreef mogelijk opnieuw zijn bod te verhogen, maakte geen indruk. Het consortium biedt nu 6 euro per aandeel, een verhoging van tien cent ten opzichte van hun voorgenomen bod. Daarmee waardeert het TMG op 278 miljoen. Het mediabedrijf blijft zelfstandig opereren, en alle merken - waaronder De Telegraaf, dat een „iconische” titel genoemd wordt - blijven bestaan.

De raad van bestuur van TMG, bestaande uit Geert-Jan van der Snoek en Leo Epskamp weigerde zaterdag die overeenkomst met Mediahuis te steunen. Zij wilden doorpraten met De Mol. Daarop zijn ze zondag geschorst door de raad van commissarissen en heeft die het bod van Mediahuis geaccepteerd.

Commissaris Jan Nooitgedagt tegen De Telegraaf: ‘Ze waren daar ondanks veel aandringen niet toe bereid. De enige mogelijkheid was daarom om de ceo en de cfo te schorsen, wat me zeer spijt. Maar we moesten deze verantwoordelijkheid op ons nemen’.

In een separaat persbericht spreekt de RvC zich zondag hard uit over de opstelling van de RvB: ‘Naar het oordeel van de raad van commissarissen hebben de leden van de raad van bestuur de voortgang van het proces te weinig bevorderd en zich in de laatste fase van de onderhandelingen met het Consortium onvoldoende constructief en realistisch opgesteld.’

Er is ook kritiek op de opstelling van de raad van commissarissen. ‘Dat in een overnamestrijd gekozen wordt voor een lager bod en dan ook nog de raad van bestuur aan de kant wordt gezet, is echt bizar. Dit heb ik nog nooit meegemaakt’, zegt adjunct-directeur Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters tegen het Financieele Dagblad.

De krant meldt ook dat Talpa de strijd om Telegraaf Media Groep nog niet opgeeft. Volgens bronnen rond Talpa beraadt De Mol zich op een nieuwe tegenzet. Mogelijk kondigt hij op korte termijn een verhoging van zijn eigen bod aan.

Tevens bezint De Mol zich op juridische stappen tegen de raad van commissarissen van TMG. Die zou mogelijk verweten kunnen worden fouten te hebben gemaakt bij de overname.

TMG-commissaris Nooitgedagt: ‘Het is een heel zorgvuldig proces geweest. Maar er was wel urgentie: Mediahuis moet komende week met een definitief biedingsbericht naar buiten komen. Dus is het heel verdedigbaar dat we met Mediahuis verder gingen onderhandelen over een fusieprotocol waarin echt heel veel is vastgelegd: over de merken, het personeel… We kunnen dit heel goed uitleggen.’

Het is de bedoeling TMG nog voor de zomer van de beurs te halen. Maar, zo stelt Gert Ysebaert, topman van het Belgische Mediahuis tegenover De Telegraaf: ‘Indien nodig, gaan we op dit percentage (nu is dat 59 procent) verder. We mikken er op om alle aandelen over te nemen. Hopelijk gaat het gezond verstand zegevieren. Niemand is gebaat bij een patstelling. Onze oproep aan iedereen is om op dit voorstel in te gaan. Het bedrijf heeft rust nodig. Wij zitten er in voor de lange termijn.’

In het persbericht waarin Mediahuis de overnameprijs van 6 euro en de steun van de raad van commissarissen bekend maakt, staat ook dat er als direct gevolg van het bod geen banenverlies voorzien wordt. De huidige strategie wordt doorgezet, maar wel meteen geëvalueerd. Daaronder valt de reorganisatie bij de regionale bladen van de HMC. Daar moet een kwart van de journalisten er uit. Dat plan is nog niet van tafel. Mediahuis wil wel goed kijken of het echt nodig is.

Talpa biedt per aandeel meer dan Mediahuis. Het is voor grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek geen reden geweest om de ingezette koers te wijzigen, zegt hij tegen De Telegraaf. ‘We hebben als familie onze eigen afweging gemaakt. Prijs is één ding, maar we willen dat TMG in een veilige haven terechtkomt. Het is een zorgvuldige analyse geweest. Kijk naar het belang van het kernbedrijf: Mediahuis heeft daar een bewezen track record, De Mol niet.’

De ondernemingsraad van TMG die vrijdag nog om een level playing field vroeg, zegt nu de gang van zaken te betreuren, maar onthoudt zich verder van een voorkeur voor de ene of andere overnamepartij.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.