foj 2019

— vrijdag 23 juni 2017, 14:30 | 0 reacties, praat mee

Mediahuis wil merken in België en Nederland versterken

© Siska Gremmelprez / ANP

Na een turbulente overnamestrijd met Talpa van John de Mol zijn de Vlaamse uitgever Mediahuis en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek erin geslaagd Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Het Mediahuis komt nu in een persbericht  (.pdf) dan ook met wat meer details omtrent de toekomst van Mediahuis én TMG. Het mediabedrijf wil in ieder geval verdere versterking van de verschillende merken van Mediahuis in België en Nederland.

Met betrekking tot de overname van TMG is ook de precieze verdeling van de aandelen nu bekend geworden. Het aandeelhouderschap van Mediahuis zal verdeeld zijn over Corelio: 50,6 procent, Concentra 32,7 procent en VP Exploitatie 16,7 procent. Mediahuis zal op zijn beurt minstens 61.38 procent van de aandelen van TMG aanhouden. Overigens loopt momenteel de na-aanmeldingstermijn nog, waarbinnen TMG-aandeelhouders hun aandelen kunnen aanbieden aan Mediahuis.

De strategie van Mediahuis is onder andere gericht op het weer op de rails krijgen van TMG. “Voor de vertrouwde merken van Holland Media Combinatie (HMC) staat regionale verankering voorop. Efficiëntie in de organisatie moet garant staan voor rentabiliteit en nieuwe investeringsmogelijkheden.”

Digitalisering is een belangrijk aandachtspunt voor het mediabedrijf. “Permanent investeren in gebruikservaring, sterkere focus op mobiel en een constante verrijking van het bestaande en nieuwe informatieaanbod moeten leiden tot nog meer betalende lezers.”

Ook op de advertentiemarkt wil het Vlaamse bedrijf zich sterker maken met behulp van digitale en audiovisuele media en Mediahuis onderzoekt ook de mogelijkheden van digitale video en OTT televisie. Ook samenwerkingsverbanden met derden moet leiden tot gezamenlijke proposities op de advertentiemarkt.

Mediahuis zal na de overname van TMG een geschatte jaaromzet krijgen van 930 miljoen euro. In dit cijfer is geen rekening gehouden met herstructureringen om TMG rendabel te maken en de mogelijke verkoop, of een deel daarvan, van Keesing Media Group. In de verschillende onderdelen van Mediahuis werken nu zo’n 3.600 mensen vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Sittard en Leuven. Met de overname van TMG is Mediahuis als groep groter in Nederland dan in België, zo laat het bedrijf verder weten.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.