mgm nvj maart

— vrijdag 23 juni 2017, 14:30 | 0 reacties, praat mee

Mediahuis wil merken in België en Nederland versterken

Mediahuis wil merken in België en Nederland versterken
© Siska Gremmelprez / ANP

Na een turbulente overnamestrijd met Talpa van John de Mol zijn de Vlaamse uitgever Mediahuis en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek erin geslaagd Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Het Mediahuis komt nu in een persbericht (.pdf) dan ook met wat meer details omtrent de toekomst van Mediahuis én TMG. Het mediabedrijf wil in ieder geval verdere versterking van de verschillende merken van Mediahuis in België en Nederland. Laatste wijziging: 23 juni 2017, 14:35

Met betrekking tot de overname van TMG is ook de precieze verdeling van de aandelen nu bekend geworden. Het aandeelhouderschap van Mediahuis zal verdeeld zijn over Corelio: 50,6 procent, Concentra 32,7 procent en VP Exploitatie 16,7 procent. Mediahuis zal op zijn beurt minstens 61.38 procent van de aandelen van TMG aanhouden. Overigens loopt momenteel de na-aanmeldingstermijn nog, waarbinnen TMG-aandeelhouders hun aandelen kunnen aanbieden aan Mediahuis.

De strategie van Mediahuis is onder andere gericht op het weer op de rails krijgen van TMG. “Voor de vertrouwde merken van Holland Media Combinatie (HMC) staat regionale verankering voorop. Efficiëntie in de organisatie moet garant staan voor rentabiliteit en nieuwe investeringsmogelijkheden.”

Digitalisering is een belangrijk aandachtspunt voor het mediabedrijf. “Permanent investeren in gebruikservaring, sterkere focus op mobiel en een constante verrijking van het bestaande en nieuwe informatieaanbod moeten leiden tot nog meer betalende lezers.”

Ook op de advertentiemarkt wil het Vlaamse bedrijf zich sterker maken met behulp van digitale en audiovisuele media en Mediahuis onderzoekt ook de mogelijkheden van digitale video en OTT televisie. Ook samenwerkingsverbanden met derden moet leiden tot gezamenlijke proposities op de advertentiemarkt.

Mediahuis zal na de overname van TMG een geschatte jaaromzet krijgen van 930 miljoen euro. In dit cijfer is geen rekening gehouden met herstructureringen om TMG rendabel te maken en de mogelijke verkoop, of een deel daarvan, van Keesing Media Group. In de verschillende onderdelen van Mediahuis werken nu zo’n 3.600 mensen vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Sittard en Leuven. Met de overname van TMG is Mediahuis als groep groter in Nederland dan in België, zo laat het bedrijf verder weten.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.