Mediahuis wil merken in België en Nederland versterken

Na een turbulente overnamestrijd met Talpa van John de Mol zijn de Vlaamse uitgever Mediahuis en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek erin geslaagd Telegraaf Media Groep (TMG) over te nemen. Het Mediahuis komt nu in een persbericht (.pdf) dan ook met wat meer details omtrent de toekomst van Mediahuis én TMG. Het mediabedrijf wil in ieder geval verdere versterking van de verschillende merken van Mediahuis in België en Nederland.
Met betrekking tot de overname van TMG is ook de precieze verdeling van de aandelen nu bekend geworden. Het aandeelhouderschap van Mediahuis zal verdeeld zijn over Corelio: 50,6 procent, Concentra 32,7 procent en VP Exploitatie 16,7 procent. Mediahuis zal op zijn beurt minstens 61.38 procent van de aandelen van TMG aanhouden. Overigens loopt momenteel de na-aanmeldingstermijn nog, waarbinnen TMG-aandeelhouders hun aandelen kunnen aanbieden aan Mediahuis.
De strategie van Mediahuis is onder andere gericht op het weer op de rails krijgen van TMG. “Voor de vertrouwde merken van Holland Media Combinatie (HMC) staat regionale verankering voorop. Efficiëntie in de organisatie moet garant staan voor rentabiliteit en nieuwe investeringsmogelijkheden.”
Digitalisering is een belangrijk aandachtspunt voor het mediabedrijf. “Permanent investeren in gebruikservaring, sterkere focus op mobiel en een constante verrijking van het bestaande en nieuwe informatieaanbod moeten leiden tot nog meer betalende lezers.”
Ook op de advertentiemarkt wil het Vlaamse bedrijf zich sterker maken met behulp van digitale en audiovisuele media en Mediahuis onderzoekt ook de mogelijkheden van digitale video en OTT televisie. Ook samenwerkingsverbanden met derden moet leiden tot gezamenlijke proposities op de advertentiemarkt.
Mediahuis zal na de overname van TMG een geschatte jaaromzet krijgen van 930 miljoen euro. In dit cijfer is geen rekening gehouden met herstructureringen om TMG rendabel te maken en de mogelijke verkoop, of een deel daarvan, van Keesing Media Group. In de verschillende onderdelen van Mediahuis werken nu zo’n 3.600 mensen vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Sittard en Leuven. Met de overname van TMG is Mediahuis als groep groter in Nederland dan in België, zo laat het bedrijf verder weten.
Praat mee