TMG naar Mediahuis: wat brengt de toekomst?
Nu de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) door het Vlaamse Mediahuis en investeringspartner VP Exploitatie feitelijk rond is, buigen kenners zich over de vraag welke veranderingen mogelijk worden doorgevoerd binnen het concern.
In de Volkskrant klinken positieve ervaringen van dagbladen die eerder in Vlaamse handen overgingen. “Mediahuis is er in geslaagd onze jaarlijkse oplagedaling van 5 procent te halveren. Omdat de prijs is verhoogd, blijft de omzet zelfs stabiel”, aldus Huub Paulissen, voormalig hoofdredacteur van De Limburger en Limburgs Dagblad.
Hoofdredacteur Peter Vandermeersch van NRC Handelsblad (de krant werd in 2015 door Mediahuis gekocht) zegt dat er bij de Vlamingen verbazing is over het feit dat een krant als de Telegraaf met 400.000 exemplaren oplage moeite heeft winst te maken. Dankzij slepende interne meningsverschillen over een toekomst met nadruk op digitaal of juist papier koopt Mediahuis volgens Vandermeersch met TMG wel “een bedrijf in crisis”.
“Mediahuis heeft nooit eerder zoiets gedaan, maar ik denk dat ze een goede brandweerman kunnen zijn”, aldus Vandermeersch. Hij verwacht dat Mediahuis “heel precies en rustig” kijkt naar de gewenste rendementen en dan de hoofdredacties veel vrijheid zullen gunnen, mits die rendementen gehaald worden.
“Ze volgen alles met enthousiasmerende belangstelling, met respect voor de redactionele onafhankelijkheid”, aldus Vandermeersch. Onduidelijke factor in de TMG-overname blijft John de Mol, die met ruim 29 procent van de aandelen geen beleidszeggenschap heeft, maar als grootaandeelhouder wel een invloedrijke positie heeft ingenomen. Meer bij de Volkskrant [Blendle-link]
Praat mee