mgm nvj maart

— woensdag 15 april 2020, 13:20 | 0 reacties, praat mee

Helpt subsidie je de crisis door of een nieuwe opdrachtgever?

Helpt subsidie je de crisis door of een nieuwe opdrachtgever?

Corona verandert alles, dus misschien ook je kijk op het aanvragen van subsidie of een gift voor een journalistieke productie. Of denk eens aan crowdfunding. Het kan ook helpen om je opdrachtgevers met wat nieuws te benaderen. Een paar tips voor moeilijke tijden. Laatste wijziging: 16 april 2020, 14:06

Voordat we ingaan op de concrete voorbeelden allereerst een link naar onze artikelen en podcastserie over geld verdienen als freelance journalist: De Pegel. Freelance journalisten Sjoerd Arends en Erwin van ‘t Hof gingen langs bij 29 journalisten en vroegen aan hen ‘waar betaal jij de huur van en hoe? Bekijk hier het overzicht van alle afleveringen en pik jouw les eruit. Sjoerd en Erwin blikken in dit verhaal terug op hun ervaringen.

Op de slotavond van De Pegel begin dit jaar met toen nog met 130 man publiek(!) hield freelance journalist Dieuwertje Kuijpers een betoog dat nu nog steeds actueel is. Gebruik de crisis niet om je tarieven te verlagen en blijf een beetje solidair. Zo zou je haar verhaal nu kunnen lezen.

Subsidie
En dan wat concrete voorbeelden. Voor Nederlandse journalisten zijn er ruim 20 regelingen voor financiële steun. op villamedia.nl/fondsen vind je een overzicht. Facebook en Google hebben beide een corona-regeling opengesteld. Een aantal bestaande geldgevers heeft de voorwaarden versoepeld in de hoop dat het journalisten helpt bij het beperken van de gevolgen van de crisis.

Het verschijnsel journalistieke fondsen is een al langer groeiend fenomeen, constateerden wij eerder. Een citaat uit dat stuk van Lejo Siepe, die trainingen geeft in het binnenhalen van steun: ‘Het is een kwestie van stapelen. Vaak krijg je het bedrag dat je nodig hebt niet in één keer. Ik raad mijn cursisten ook altijd aan om niet te denken in stukjes, maar in series, en combinaties. Dus bijvoorbeeld een tentoonstelling, of een boekje. Dan is de kans groter dat je geld krijgt.’ Daarnaast helpt het volgens hem ook om de fondsen wat zekerheid te bieden, bijvoorbeeld door een stichting op te richten, waardoor je als journalist of projectgroep een rechtsvorm hebt’.

Ook schreven we eerder over fotograaf Poike Stomps. Hij weet maar al te goed hoeveel werk het kan zijn om geld los te peuteren bij de crowd. In 2012 haalde hij op voordekunst.nl 12.500 euro op voor ‘Crossing’, een project waarbij hij 42 hoofdsteden in ­Europa portretteert aan de hand van foto’s van drukke kruispunten. Meer voorbeelden vind je hier.

Word je eigen uitgever
Het kan, je eigen uitgever worden. Denk eens aan het donatiemodel of een betaald account via Twitter. Chris Klomp heeft de mogelijkheden en zijn ervaringen in dit verhaal samengevat. In een zin: het is hard werken, maar dan levert het ook wat op.

Villamedia Opdrachten en Freelancers
Op zoek naar werk mag een abonnement op Villamedia opdrachten niet ontbreken. Voor leden van de NVJ en de Coöperatie is het overzicht van freelance opdrachten trouwens gratis. Eerlijk is eerlijk, er zijn nu wat minder opdrachten dan normaal, maar we blijven voor je zoeken. Leden van de NVJ en de Auteursbond kunnen ook gratis worden opgenomen in Villamedia Freelancers. Daarin staan nu bijna 1100 freelancers met hun gegevens. Je zou deze tijd kunnen gebruiken je profiel daar wat op te poetsen. We hebben er net een kaart aan toegevoegd zodat je nog beter te vinden bent. We brengen het overzicht constant onder de aandacht van opdrachtgevers.

Opdrachtgevers
Ze komen en ze gaan. Soms hebben ze werk, soms weten ze niet zo goed wat ze willen, soms melden ze zich vanzelf en soms moet je op zoek. En waarschijnlijk in deze tijd vooral op zoek. Dat kan best goed gaan, leert deze ervaring die freelance journalist Nick Kivits op Twitter deelt. ‘Een paar weken terug droogde ineens een groot deel van mijn opdrachten op. Dat was klote. Nu zit m’n agenda weer ramvol, oa met mooie artikelen voor bestaande én nieuwe klanten, twee subsidie-aanvragen, een boek, studie en een nieuw side project. En studie en gezin natuurlijk’. In de reacties ook enkele bemoedigende ervaringen.

Crowdfunding
Het is vaker gedaan en werkt best wel, crowdfunding. Niet te veel uitleg hier over hoe het werkt, maar een paar voorbeelden uit het verleden. Geen garantie voor de toekomst, helaas.
Fotograaf zet crowdfunding in om blessuretijd door te komen
Crowdfunding gestart voor zzp-onderzoek
Crowdfunding Nieuwscheckers groot succes: ‘Juist nu zijn fact checks belangrijk’

Bekijk meer van

De Pegel De Pegel corona

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.