— woensdag 22 maart 2017, 09:27 | 0 reacties, praat mee

Uittocht adverteerders: Google door het stof

Justin Sullivan / AFP

Google gaat diep door het stof voor hun voornaamste inkomstenbron, de adverteerder. Een slecht werkend algoritme betekende dat advertenties van onder meer kranten, tv-zenders, restaurants, vervoerders en mode- en cosmeticamerken bij extremistisch materiaal werden geserveerd op YouTube en sites die van Googles AdSense-netwerk gebruik maken.

Marken en adverteerders maakten bezwaar om naast rechts-extremistische video’s of islamitische haatpredikers te worden getoond, maar kwamen daar volgens eigen zeggen bij Google niet verder. Diverse adverteerders, goed voor jaarlijks honderden miljoenen euro’s, besloten niet langer via Google te adverteren tot er duidelijke garanties zijn over waar advertenties worden getoond.

In een blogpost betuigt topman Philipp Schindler nu “diepe spijt” voor de gang van zaken. Volgens Schindler hanteert het bedrijf strikte regels waar reclame mag opduiken “en meestal werkt dat zoals het moet. Maar zo nu en dan hebben we het mis”, aldus Schindler.

De huidige regels worden herzien, het toezien op naleving ervan gaat op de schop en er komt nieuw gereedschap zodat adverteerders het proces scherper kunnen beheren, belooft Schindler in een blogpost.

Google hoopt met de maatregelen het vertrouwen bij adverteerders weer te herstellen. De meeste merken hadden aangekondigd niet terug te keren, zolang er onduidelijkheid was waar advertenties precies opduiken. “We zullen de nieuwe regels en processen snel implementeren in ons reclamenetwerk en op YouTube”, aldus Google.

Het was overigens niet het enige incident deze week waar Google excuses voor aanbood. Het bleek dat een filter voor gevoelige informatie op YouTube, de zogeheten ‘Restricted Mode’, standaard ook een flink aantal video’s met onschuldige, ondersteunende of hulpvaardige inhoud van de LHBTI-gemeenschap onzichtbaar maakte.

Bekijk meer van

Google
platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.