website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Uittocht adverteerders: Google door het stof

Lars Pasveer — Geplaatst in reclame op woensdag 22 maart 2017, 09:27

Justin Sullivan / AFP

Justin Sullivan / AFP

Nieuws

Google gaat diep door het stof voor hun voornaamste inkomstenbron, de adverteerder. Een slecht werkend algoritme betekende dat advertenties van onder meer kranten, tv-zenders, restaurants, vervoerders en mode- en cosmeticamerken bij extremistisch materiaal werden geserveerd op YouTube en sites die van Googles AdSense-netwerk gebruik maken.

Marken en adverteerders maakten bezwaar om naast rechts-extremistische video’s of islamitische haatpredikers te worden getoond, maar kwamen daar volgens eigen zeggen bij Google niet verder. Diverse adverteerders, goed voor jaarlijks honderden miljoenen euro’s, besloten niet langer via Google te adverteren tot er duidelijke garanties zijn over waar advertenties worden getoond.

In een blogpost betuigt topman Philipp Schindler nu “diepe spijt” voor de gang van zaken. Volgens Schindler hanteert het bedrijf strikte regels waar reclame mag opduiken “en meestal werkt dat zoals het moet. Maar zo nu en dan hebben we het mis”, aldus Schindler.

De huidige regels worden herzien, het toezien op naleving ervan gaat op de schop en er komt nieuw gereedschap zodat adverteerders het proces scherper kunnen beheren, belooft Schindler in een blogpost.

Google hoopt met de maatregelen het vertrouwen bij adverteerders weer te herstellen. De meeste merken hadden aangekondigd niet terug te keren, zolang er onduidelijkheid was waar advertenties precies opduiken. “We zullen de nieuwe regels en processen snel implementeren in ons reclamenetwerk en op YouTube”, aldus Google.

Het was overigens niet het enige incident deze week waar Google excuses voor aanbood. Het bleek dat een filter voor gevoelige informatie op YouTube, de zogeheten ‘Restricted Mode’, standaard ook een flink aantal video’s met onschuldige, ondersteunende of hulpvaardige inhoud van de LHBTI-gemeenschap onzichtbaar maakte.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.