word actief nvj klein

— woensdag 22 maart 2017, 09:27 | 0 reacties, praat mee

Uittocht adverteerders: Google door het stof

Justin Sullivan / AFP

Google gaat diep door het stof voor hun voornaamste inkomstenbron, de adverteerder. Een slecht werkend algoritme betekende dat advertenties van onder meer kranten, tv-zenders, restaurants, vervoerders en mode- en cosmeticamerken bij extremistisch materiaal werden geserveerd op YouTube en sites die van Googles AdSense-netwerk gebruik maken. Laatste wijziging: 23 maart 2017, 11:39

Marken en adverteerders maakten bezwaar om naast rechts-extremistische video’s of islamitische haatpredikers te worden getoond, maar kwamen daar volgens eigen zeggen bij Google niet verder. Diverse adverteerders, goed voor jaarlijks honderden miljoenen euro’s, besloten niet langer via Google te adverteren tot er duidelijke garanties zijn over waar advertenties worden getoond.

In een blogpost betuigt topman Philipp Schindler nu “diepe spijt” voor de gang van zaken. Volgens Schindler hanteert het bedrijf strikte regels waar reclame mag opduiken “en meestal werkt dat zoals het moet. Maar zo nu en dan hebben we het mis”, aldus Schindler.

De huidige regels worden herzien, het toezien op naleving ervan gaat op de schop en er komt nieuw gereedschap zodat adverteerders het proces scherper kunnen beheren, belooft Schindler in een blogpost.

Google hoopt met de maatregelen het vertrouwen bij adverteerders weer te herstellen. De meeste merken hadden aangekondigd niet terug te keren, zolang er onduidelijkheid was waar advertenties precies opduiken. “We zullen de nieuwe regels en processen snel implementeren in ons reclamenetwerk en op YouTube”, aldus Google.

Het was overigens niet het enige incident deze week waar Google excuses voor aanbood. Het bleek dat een filter voor gevoelige informatie op YouTube, de zogeheten ‘Restricted Mode’, standaard ook een flink aantal video’s met onschuldige, ondersteunende of hulpvaardige inhoud van de LHBTI-gemeenschap onzichtbaar maakte.

Bekijk meer van

Google

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.