banner printplaza 1

— donderdag 18 februari 2021, 09:44 | 0 reacties, praat mee

Facebook zet dreigement door: nieuws delen vanaf nu onmogelijk voor Australische gebruikers

De Facebook-pagina van zender Australian Broadcasting Corporation is voor Australische bezoekers leeg, nadat nieuwsdelen voor hen is uitgezet. | Rick Rycroft / AP

Facebook heeft voor alle Australische gebruikers het delen van nieuws onmogelijk gemaakt, na een slepend conflict met de Australische overheid. Onder nieuwe wetgeving moeten online bedrijven uitgevers gaan betalen als ze artikelen hergebruiken. Delen door Facebook-gebruikers valt daar ook onder.

Vorig jaar wijzigde Facebook al de gebruiksvoorwaarden, zodat delen van nieuws voor Australische gebruikers kon worden beperkt.

Directeur Will Easton van Facebook Australië en Nieuw-Zeeland stelde in september vorig jaar dat Facebook “met tegenzin” gedwongen zal zijn om het delen van nieuws voor Australiërs uit te zetten. Dat is nu dus gebeurd.

Gebruikers die pagina’s bezoeken van Australische media zien daar nu geen stukken meer om te lezen of te delen. Facebook zegt in een verklaring het besluit met ‘bezwaard gemoed’ te hebben genomen. Het platform stelt vorig jaar zo’n 5,1 miljard keer naar Australische uitgevers te hebben doorverwezen, wat volgens Facebook een waarde vertegenwoordigt van 407 miljoen Australische dollars (zo’n 262 miljoen euro).

Het conflict is onderdeel van een langlopend conflict tussen uitgevers en de Australische overheid aan de ene kant, en techgiganten aan de andere. Facebook en Google ruziën al langer, omdat ze van mening zijn dat verkeer genereren voor uitgevers ook waarde vertegenwoordigen.

Facebook-topman Zuckerberg bemoeide zich eerder deze maand persoonlijk met het conflict, waarin zoals dat heet the optics aren’t good.

Uit onderzoek van de Australische mededingingsautoriteit ACCC blijkt dat in Australië 80 procent van alle online reclamegelden naar Facebook en Google vloeien. Van elke 100 Australische dollar die adverteerders in 2018 uitgaven ging 49 dollar naar Google, 24 dollar naar Facebook en 27 dollar naar alle andere websites.

Opmerkelijke dissonant in de discussie is Microsoft, die aankondigde zich te willen schikken naar de Australische wet met hun Bing-zoekmachine.

Microsoft-topman Brad Smith noemde het huidige voorstel begin deze maand alleszins redelijk. Het wetsvoorstel zou de waarde van goede zoektechnologie - ook voor nieuwsbedrijven - erkennen.

Potentieel riskant neven-effect van de Facebook-ban op delen van nieuws in Australië is dat informatiepagina’s van Australische hulpdiensten, die leunen op verwijzen naar berichtgeving, niet langer werken.

De Australische minister van Milieu Sussan Ley roept Australiërs op om rechtstreeks op de site van overheidsdiensten te kijken voor het laatste nieuws.

De Australische premier Scott Morrison noemt Facebooks besluit om Australië “te ontvrienden” arrogant. De effecten voor essentiële hulpdiensten zijn volgens de premier teleurstellend. Het zal volgens Morrison andere landen met zorgen over de invloed en het gedrag van grote techbedrijven, die denken dat ze boven nationale regeringen staan, alleen maar vergroten.

Bekijk meer van

Facebook Australië

Praat mee

banner loopbaanontwikkeling NVJ

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.