Verkeer Australische nieuwssites fors gedaald na actie Facebook
De beslissing van Facebook om het delen van nieuws voor Australische gebruikers onmogelijk te maken, kost de nieuwssites in het land een flinke hoeveelheid bezoekers. Uit cijfers van Chartbeat blijkt dat de sites donderdag 13 procent minder bezoekers trokken.
Niet alleen nieuwssites hebben last van de blokkade. Chartbeat bekeek de bezoekersstroom van een slordige 250 Australische websites. Het Amerikaanse bedrijf zag dat het aantal Australiërs dat via Facebook naar die websites kwam daalde van 21 procent naar 2 procent van het totale aantal bezoekers.
De beslissing van Facebook om het delen van nieuws onmogelijk te maken voor Australische gebruikers kwam niet uit de lucht vallen. Het bedrijf ligt al een tijd overhoop met de Australische regering, die een nieuwe mediacode wenst in te voeren. Die mediacode verplicht internetgiganten te betalen voor het linken naar nieuwssites. Ook Google is niet blij met die mediacode.
Volgens een onderzoek van de Universiteit van Canberra, dat in 2020 verscheen, gebruikt 21 procent van de Australiërs sociale media als voornaamste nieuwsbron. Facebook is daarbij een van de belangrijkste bronnen: 39 procent van de Australiërs zegt er zijn nieuws vandaan te halen.
Uit onderzoek van de Australische mededingingsautoriteit ACCC blijkt dat in Australië 80 procent van alle online reclamegelden naar Facebook en Google vloeien. Van elke 100 Australische dollar die adverteerders in 2018 uitgaven ging 49 dollar naar Google, 24 dollar naar Facebook en 27 dollar naar alle andere websites. Meer bij NU.nl
Praat mee
1 reactie
Pål Jansen, 21 februari 2021, 10:25
Denk dat het op lange termijn een goede stap is voor de nieuwsvoorziening downunder. Heb het altijd vreemd gevonden dat je als medium een ander medium nodig hebt om bereik te genereren.