Dagblad Chicago Sun-Times vindt ideële koper en wordt not-for-profit
Na bijna vijf jaar in de etalage te hebben gestaan, heeft dagblad Chicago Sun-Times een koper gevonden. Het non-profit mediabedrijf Chicago Public Media (CPM) bracht 61 miljoen dollar bij elkaar via individuele donaties en schenkingen door goede doelen en filantropische instellingen.
Het bedrag geeft de krant zo’n vijf jaar ademruimte. In die tijd moet het print- en digitale product toekomstbestendiger worden. De krant is met de overname zelf ook een not-for-profit geworden, meldt CPM. De Chicago Sun-Times heeft momenteel een wekelijks bereik van zo’n 2 miljoen lezers.
CPM zal ook de komende jaren donaties nastreven. Diverse filantropische instellingen zijn benaderd voor structurele steun. De Chicago Sun-Times is volgens CPM onmisbaar als verbindende factor in de lokale journalistiek.
Zelf is CPM actief met een lokale redactie die publieke omroepactiviteiten ontplooit op radio in de regio onder de naam WBEZ. De Chicago Sun-Times behoudt een zelfstandige redactie maar zal bij producties regelmatig samenwerken met de WBEZ-redactie.
Amerikaanse lokale dagbladen bevinden zich al decennia in zwaar weer. Het gat dat door gemiste kansen op internet en faillissementen is geslagen, wordt nu gevuld door calorie-arme en soms gemanipuleerde nieuwsvoorziening. De verzwakte uitgeverijen zijn ondertussen een prooi voor investeringsfondsen, die het veelal op de historische kantoorpanden en reputatie hebben voorzien. Ze knijpen redacties uit, verkopen vastgoed en laten de uitgeverijen nog beroerder achter dan ze ze vonden, stellen critici.
De Chicago Sun-Times zegt altijd financieel stabiel te zijn geweest - al moest het in 2009 bescherming zoeken onder Amerikaanse faillissementswetgeving. Meer bij Chicago Public Media
Praat mee