word studentlid

— woensdag 2 februari 2022, 09:06 | 0 reacties, praat mee

Dagblad Chicago Sun-Times vindt ideële koper en wordt not-for-profit

Dagblad Chicago Sun-Times vindt ideële koper en wordt not-for-profit
Chicago heeft straks een dagblad waar winst nastreven niet langer centraal staat.| Nuccia Dinuzzo / Zuma Press

Na bijna vijf jaar in de etalage te hebben gestaan, heeft dagblad Chicago Sun-Times een koper gevonden. Het non-profit mediabedrijf Chicago Public Media (CPM) bracht 61 miljoen dollar bij elkaar via individuele donaties en schenkingen door goede doelen en filantropische instellingen. Laatste wijziging: 2 februari 2022, 09:11

Het bedrag geeft de krant zo’n vijf jaar ademruimte. In die tijd moet het print- en digitale product toekomstbestendiger worden. De krant is met de overname zelf ook een not-for-profit geworden, meldt CPM. De Chicago Sun-Times heeft momenteel een wekelijks bereik van zo’n 2 miljoen lezers.

CPM zal ook de komende jaren donaties nastreven. Diverse filantropische instellingen zijn benaderd voor structurele steun. De Chicago Sun-Times is volgens CPM onmisbaar als verbindende factor in de lokale journalistiek.

Zelf is CPM actief met een lokale redactie die publieke omroepactiviteiten ontplooit op radio in de regio onder de naam WBEZ. De Chicago Sun-Times behoudt een zelfstandige redactie maar zal bij producties regelmatig samenwerken met de WBEZ-redactie.

Amerikaanse lokale dagbladen bevinden zich al decennia in zwaar weer. Het gat dat door gemiste kansen op internet en faillissementen is geslagen, wordt nu gevuld door calorie-arme en soms gemanipuleerde nieuwsvoorziening. De verzwakte uitgeverijen zijn ondertussen een prooi voor investeringsfondsen, die het veelal op de historische kantoorpanden en reputatie hebben voorzien. Ze knijpen redacties uit, verkopen vastgoed en laten de uitgeverijen nog beroerder achter dan ze ze vonden, stellen critici.

De Chicago Sun-Times zegt altijd financieel stabiel te zijn geweest - al moest het in 2009 bescherming zoeken onder Amerikaanse faillissementswetgeving. Meer bij Chicago Public Media

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.