Coronacrisis: uitgever Hearst houdt kranten uit de wind en investeert juist
De Amerikaanse uitgever Hearst Corporation heeft de 25 redacties van dagbladtitels in het portfolio onomwonden beloofd: geen ontslagen, geen verplicht verlof en geen salarisreducties zolang de coronacrisis voortduurt. Het bedrijf geeft alle werknemers daarnaast een bonus van 1 procent en steekt geld in reclame om kranten en hun coronaberichtgeving te benadrukken.
Het staat in contrast met keuzes bij andere media, die wel naar het middel van verplicht verlof grijpen, tijdelijke contracten niet verlengen, zinspelen op banenverlies of voorlopig geen freelanceklussen meer verlenen of hun tarieven naar beneden bijstellen.
Volgens vaksite Poynter wil Hearst de crisis juist aangrijpen om het publieke belang van journalistiek en hun rol in lokale nieuwsvoorziening te benadrukken.
Poynter merkt op dat de bedrijfsstructuur van Hearst - volledig in privébezit van de familie Hearst - hen meer speelruimte geeft dan uitgevers die aandeelhouders en investeerders tevreden moeten houden.
Het hoofd van de krantendivisie van Hearst staat bekend om strak budgetbeleid, “dus reorganisaties en bezuinigingen zijn ook bij Heast niet ongehoord”, stelt Poynter. Toch zou de huidige stap, als die gok zich uitbetaalt, als inspiratie kunnen dienen voor andere uitgevers, hoopt Poynter.
Praat mee