website over journalistiek

x

Download de Villamedia-app

 

Alle geruchten over de bladen op een rij

Dolf Rogmans — Geplaatst in overname op woensdag 27 september 2017, 10:14

© Lex van Lieshout | ANP

Nieuws

Het gonst van geruchten over overnames, bezuinigingen en het stoppen van titels bij Sanoma, New Skool Media, WPG en G+J Media. Een overzicht van wat er allemaal aan de koffieautomaat wordt besproken.

Wat gaat Sanoma met NU.nl doen? John de Mol wordt mismoedig van de geruchten dat hij de succesvolle nieuwssite koopt. Niet aan de orde, liet hij onlangs weten. Toch is het idee zo gek nog niet. De Mol wil een Nederlands mediabedrijf bouwen en zal dan iets anders moeten bedenken na de mislukte overname van de Telegraaf Media Groep. In plaats van papier te kopen, lijkt een digitaal alternatief dan geen gek idee. Plus, zoveel bronnen geven aan dat er gesproken is tussen Sanoma en Talpa dat het gerucht echt niet uit de lucht kwam vallen.

Nu praat iedereen met iedereen. Dat duidt er niet meteen op dat er ook zaken worden gedaan. Maar in het geval van Sanoma ligt dat toch anders. De strategie van het mediabedrijf is in nevelen gehuld nu het SBS van de hand heeft gedaan. De Finse uitgever heeft in Nederland naast NU.nl nog een aantal grote publiekstijdschriften zoals Margriet, Libelle en LINDA. over. De grote vraag is: heeft zo’n mediabedrijf in Nederland toekomst of doet Sanoma er slimmer aan de boel te verkopen en weg te wezen uit Nederland.

Voor dat laatste spreekt, dat de tijdschriften nog erg leunen op inkomsten uit print. En laat die inkomstenstroom nu niet profiteren van de economische opleving. Advertentie-inkomsten, losse verkoop en abonnementen blijven allemaal dalen. Voor alle tijdschriftuitgevers geldt, wie achter loopt op de digitale transformatie heeft het zwaar. Want de inkomsten blijven maar dalen en daarmee betaal je dus niet de noodzakelijke investeringen.

Het is dan ook zeer de vraag of Sanoma kan en wil investeren om titels digitaal op te stuwen in de vaart der volkeren. Topvrouw Susan Duinhoven laat vanuit Finland weten dat Sanoma daartoe bereid is, maar daden blijven uit. De Nederlandse voorman Peter de Mönnink stapt zelfs over naar Talpa. Nu wordt er wel gefluisterd dat oude bekende Karin van Gilst hem bij Sanoma opvolgt (ze vertrok onlangs bij het Stedelijk Museum), maar aangekondigd is dat nog niet.

Totdat Sanoma meer doet dan bezuinigen, reorganiseren en mensen ontslaan, houden de geruchten over mogelijke verkopen dan ook aan. Sanoma voedt die geruchten ook door te blijven praten met mogelijke overnamepartners. Zo zou Nova Media zijn oog hebben laten vallen op titels als Margriet en Libelle. Nova Media is nu alleen nog actief in boeken (ECI, Scheltema, Nieuw Amsterdam), maar de uitgever waar de de Postcodeloterij met heel veel geld achter zit, zou ook magazines zien zitten. Vanuit hun maatschappelijke doelstelling, maar ook omdat ze met al die leden een hele krachtige marketingmachine bezitten om die blaadjes te verkopen.

De Persgroep is ook aan het rekenen. De uitgever mist eigenlijk nog vrouwentitels in het portfolio en laat Sanoma er daar nu een paar hele mooie van hebben. De Vlamingen staan er om bekend liever iets te kopen en dat te verbeteren dan iets nieuws te ontwikkelen, dus een paar grote titels van Sanoma passen daar prima in. Mag alleen niet te veel kosten.

En NU.nl dan toch naar De Mol? Nou, vlak ook de Persgroep niet uit. Met AD.nl moeten ze vechtend naar de nummer 1 positie in Nederland, met de aankoop van NU.nl zijn ze er in één klap. De vraagprijs van boven de 100 miljoen euro schijnt nog wel een hobbel te zijn. Ook voor RTL Nederland trouwens, die ook interesse zou hebben.

En zo zijn er meer geruchten dat Sanoma de komende maanden in onderdelen wordt verkocht dan dat Susan Duinhoven de noodzakelijke investeringen gaat doen.

Potentiële kopers van tijdschriften hebben echter meer keus. Bij WPG en New Skool Media staat zo’n beetje alles te koop. Beide hebben geld nodig. Om schulden af te lossen, aandeelhouders tevreden te houden en te investeren.

De problemen bij de uitgevers zijn vergelijkbaar. WPG maakt verlies, New Skool Media bijna, beide leunen zeer zwaar op print met de genoemde problemen en allebei hebben ze geen geld om te investeren.

WPG maakt geen geheim van de problemen en als ze dat wel doen, is er altijd wel een bedrijfsonderdeel dat rebellerend in het nieuws komt. Het lijkt wel of voor elk gat dat de nieuwe topman Patrick Swart dicht er twee nieuwe gaten bijkomen. De verkoop van activiteiten zou er voor kunnen zorgen dat Swart geld vindt om te investeren in de overgebleven activiteiten. In de markt gaat het verhaal dat echt alles te koop is bij WPG. Op Vrij Nederland na dan.

Bij New Skool gaat het niet veel anders. Rob Koghee en Cor Jan Willig begonnen in 2014 aan een avontuur door de winkeldochters van Sanoma te kopen met geld van de bank. Inmiddels staan ze voor dezelfde keuzes als Sanoma destijds. Met ruim twintig titels en geen eigen vermogen is het onmogelijk om overal tegelijk in te investeren. En het kan niet uit de opbrengsten, want die vallen tegen. Dan resten maar een paar maatregelen, die je ook nog tegelijk moet nemen.

De aankoop van Elsevier biedt op dat punt geen soelaas. Het is een winstgevende activiteit, maar het kan niet dienen om de gaten bij New Skool te dichten dan wel de problemen te verhullen. De nieuwe directeur Erwin van Luit kan alleen ruimte maken voor noodzakelijke investeringen door te bezuinigen op personeel, titels te staken en titels te verkopen. Het wordt enorm gokken met welke titels New Skool doorgaat. Veel zal afhangen wat kopers komen ophalen.

En daar doet zich, helaas voor de uitgevers, al weer een probleem voor. Er zijn naast John de Mol, De Persgroep, RTL Nederland en Nova Media niet zo heel veel kopers in de markt voor publiekstijdschriften die de digitale omslag nog moeten maken. Waren die kopers er wel geweest, dan was G+J Media bijvoorbeeld al langer (deels) van eigenaar gewisseld. Op zich mooie titels als Quest en National Geographic staan nu al weer maanden in de etalage.

Is het dan nergens rustig? Afgaand op de geruchten, of eigenlijk het uitblijven daarvan, weet Hearst Magazines wel de omslag van print naar digitaal te maken zonder rigoureuze bezuinigingen, verkopen of het opheffen van titels. Volgens de geruchten.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Masterclass EU