— donderdag 20 mei 2021, 17:10 | 0 reacties, praat mee

BBC trekt boetekleed aan na snoeiharde conclusies over handelswijze bij interview prinses Diana

Prinses Diana tijdens het interview met Martin Bashir. - © Panorama / BBC

De BBC erkent dat het bedrijf ernstig is tekortgeschoten bij het geruchtmakende interview dat journalist Martin Bashir in 1995 had met prinses Diana. Het interview kwam onder valse voorwendselen tot stand nadat Bashir vervalste bankafschriften had laten maken, zo blijkt uit het onderzoek van de BBC.

“De BBC voldeed niet aan de hoge standaarden voor integriteit en transparantie die wij als ijkpunt hanteren. Daar bieden wij ons excuses voor aan”, schrijft de omroep in een verklaring. “Hoewel uit het rapport blijkt dat Diana graag geïnterviewd wilde worden, is het duidelijk dat de manier waarop het interview tot stand kwam niet in overeenstemming is met wat ons publiek van ons mag verwachten,” aldus BBC-directeur Tim Davie.

In het interview met BBC-journalist Martin Bashir vertelde Diana uitvoerig over haar moeizame huwelijk met Charles. Het vraaggesprek werd door ruim 22 miljoen mensen gezien en veroorzaakte veel commotie. Diana sprak toen de zin uit dat “een huwelijk met drie mensen een beetje druk is”. Diana en Charles gingen niet veel later uit elkaar.

Oud-rechter Lord John Dyson deed in opdracht van de BBC ruim zes maanden onderzoek naar de affaire. Hij onderzocht of Bashir inderdaad heeft gelogen tegen Diana, zoals de broer van de prinses, Charles Spencer, al jaren beweert. Spencer overtuigde Diana ervan om mee te werken aan het interview, nadat Bashir hem vervalste documenten had laten zien waaruit zou blijken dat personeel van de Britse koninklijke familie tegen betaling informatie over Diana lekte naar veiligheidsdiensten.

Volgens het onderzoek loog Bashir tegen zijn eindredacteuren van de BBC over het tonen van de vervalste documenten. Zijn gedrag wordt door de onderzoekers daarom “ongelooflijk, onbetrouwbaar en in sommige gevallen oneerlijk” genoemd. Bashir heeft excuses aangeboden voor het vervalsen van informatie, maar in een verklaring schrijft hij nog altijd “immens trots” te zijn op het interview.

De Britse politie en het openbaar ministerie besloten in maart om geen strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar de inmiddels 58-jarige journalist, die vorige week bij de BBC vertrok vanwege gezondheidsklachten.

Lees ook:
BBC: scherpe kritiek verwacht op journalistieke aanpak historisch interview prinses Diana (20 mei 2021)
Geen strafrechtelijk onderzoek naar Martin Bashir om BBC-interview met prinses Diana (4 maart 2021)
BBC vindt ontlastend briefje prinses Diana rond berucht interview uit 1995 (16 november 2020)
‘BBC lokte prinses Diana naar interview met vervalst bewijs’ (9 november 2020)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.