persveilig seminar

— donderdag 1 april 2021, 09:20 | 0 reacties, praat mee

AP tuint in vroege aprilgrap Volkswagen rond elektrische toekomst

Twee elektrische Volkswagen ID.3 en ID.4's in de zogeheten Autostadt-toren in Wolfsburg Duitsland. Kort voor levering worden geproduceerde auto's daar geparkeerd. | Ole Spata / DPA

De Amerikaanse tak van Volkswagen heeft de ergernis van persbureau Associated Press gewekt met een aprilgrap. Omdat het bedrijf hoog inzet op de productie van elektrisch aangedreven auto's, zou het in het vervolg de merknaam Voltswagen gaan voeren. Ook bij het nabellen van een 'uitgelekt' persbericht hielden woordvoerders vol dat het bericht juist was. Laatste wijziging: 1 april 2021, 09:25

AP noemt het hoogst ongebruikelijk dat een groot beursgenoteerd bedrijf als Volkswagen met opzet een nepbericht de wereld instuurt, om die leugen vervolgens ook bij navraag overeind te houden.

Uiteindelijk bevestigde een woordvoerder wat sommigen (..) al vermoedden: het was een grap, in aanloop naar 1 april.

Media zijn beducht dat er rond deze tijd 1-aprilgrappen circuleren. Navragen zou een aprilgrap moeten ontzenuwen, maar soms spelen woordvoerders het spel lang mee.

Ook in Nederland waren daar de laatste jaren voorbeelden van: de vondst van een eeuwenoud boek bij renovatiewerkzaamheden bij museum het Markiezenhof in Bergen op Zoom bleek verzonnen. Media waren boos te zijn gebruikt voor een marketingstunt, iets dat de gemeente en het museum lang verborgen hielden.

Een andere verlate 1 april-grap ging de wereld over, toen marketingbedrijf The Next Crowd het bericht de wereld inhielp dat ze zouden meehelpen aan Trumps beruchte grensmuur. Dagenlang hield het bedrijf vol - onder meer op NPO Radio 1 - dat het om een echte klus ging. Het bleek enkel te gaan om aandacht te genereren voor een nieuwe site van het bedrijf.

Voor Volkswagen of America kan het nep-persbericht nog een juridisch staartje krijgen: de beurskeurs van het bedrijf steeg met zo’n vijf procent, meldt AP. Investeerders waren gecharmeerd van de plannen; tegelijk is het manipuleren van de beurskoers met valse berichten niet toegestaan.

Zo’n vaart zal het niet lopen, verwacht universitair docent Erik Gordon van de Universiteit van Michigan tegenover AP. Dan moet bewezen worden dat Volkswagen het persbericht enkel maakte om de beurskoers te beïnvloeden. “De toezichthouder gaat dit niet als aandelen-manipulatie zien, net zo min als wanneer General Motors, Ford of Toyota over hun elektrische toekomst praten. Het was ongelofelijk stom, maar als stommiteit illegaal was, zat een derde van alle topmannen in de bak”, aldus Gordon. Meer bij Associated Press

Bekijk meer van

Volkswagen Associated Press

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

banner zwolle 2

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.