word studentlid

— donderdag 4 april 2019, 09:03 | 0 reacties, praat mee

Late Limburgse aprilgrap leidt tot internationale woede

Late Limburgse aprilgrap leidt tot internationale woede
De Amerikaanse grensmuur met Mexico. Uitbreiding ervan vindt plaats zonder hulp van het Nederlandse bedrijf | Paul Ratje / AFP

Het marketingbedrijf The Next Crowd heeft de lancering van een nieuwe site aangegrepen voor een verlate aprilgrap. Het bedrijf gaf een persbericht uit dat het door de Amerikaanse overheid was geselecteerd om personeel te vinden dat Trumps beruchte muur met Mexico zou helpen bouwen. Laatste wijziging: 4 april 2019, 14:58

Het nieuws kwam op 2 april naar buiten. Tot woensdag hield het bedrijf vol - onder meer op NPO Radio 1 - dat het om een echte klus ging. Het bleek echter te gaan om aandacht te genereren voor een nieuwe site van het bedrijf. De grap ontging de meesten; veel Amerikanen reageerden serieus op het nieuws en uitten hun woede over het faciliteren van Trumps beleid:

Het bedrijf maakt nu excuses voor de ‘verlate 1 aprilgrap’. “De bedoeling was om donderdag wel degelijk een website te lanceren, maar in plaats van een serieuze recruitingsite, moest het een anti-Trump-pagina worden. Het doel van de actie was om nationale bekendheid te krijgen”, schrijft het in een korte blogpost.

Dat laatste is gelukt. Media zijn niet geamuseerd door de pr-stunt, die buiten 1 april viel en door manager Lizette Bos tot 3 april als serieus werd verdedigd. Ook gaf het bedrijf via Twitter hoog op over de gegenereerde media-aandacht.

Media zijn rond 1 april meestal extra op hun hoede, maar bedrijven die de grap volhouden als media informeren leiden tot woede, zoals recent ook het het geval bij een opmerkelijke aanstelling bij het Haga Lyceum.

Onder meer L1-directeur Leo Hauben is kwaad. Hij noemt The Next Crowd “het meest onbetrouwbare marketingbedrijf” uit Limburg.

The Next Crowd zegt dat Nederlandse media serieus onderzoek hebben gedaan voor ze het persbericht hebben gepubliceerd en geeft hen “oprechte complimenten voor de zorgvuldigheid”.

Bekijk meer van

Trump The Next Crowd

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.