website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Late Limburgse aprilgrap leidt tot internationale woede

Lars Pasveer — Geplaatst in reclame op donderdag 4 april 2019, 09:03

De Amerikaanse grensmuur met Mexico. Uitbreiding ervan vindt plaats zonder hulp van het Nederlandse bedrijf | Paul Ratje / AFP

De Amerikaanse grensmuur met Mexico. Uitbreiding ervan vindt plaats zonder hulp van het Nederlandse bedrijf | Paul Ratje / AFP

Nieuws Het marketingbedrijf The Next Crowd heeft de lancering van een nieuwe site aangegrepen voor een verlate aprilgrap. Het bedrijf gaf een persbericht uit dat het door de Amerikaanse overheid was geselecteerd om personeel te vinden dat Trumps beruchte muur met Mexico zou helpen bouwen.

Het nieuws kwam op 2 april naar buiten. Tot woensdag hield het bedrijf vol - onder meer op NPO Radio 1 - dat het om een echte klus ging. Het bleek echter te gaan om aandacht te genereren voor een nieuwe site van het bedrijf. De grap ontging de meesten; veel Amerikanen reageerden serieus op het nieuws en uitten hun woede over het faciliteren van Trumps beleid:

Het bedrijf maakt nu excuses voor de ‘verlate 1 aprilgrap’. “De bedoeling was om donderdag wel degelijk een website te lanceren, maar in plaats van een serieuze recruitingsite, moest het een anti-Trump-pagina worden. Het doel van de actie was om nationale bekendheid te krijgen”, schrijft het in een korte blogpost.

Dat laatste is gelukt. Media zijn niet geamuseerd door de pr-stunt, die buiten 1 april viel en door manager Lizette Bos tot 3 april als serieus werd verdedigd. Ook gaf het bedrijf via Twitter hoog op over de gegenereerde media-aandacht.

Media zijn rond 1 april meestal extra op hun hoede, maar bedrijven die de grap volhouden als media informeren leiden tot woede, zoals recent ook het het geval bij een opmerkelijke aanstelling bij het Haga Lyceum.

Onder meer L1-directeur Leo Hauben is kwaad. Hij noemt The Next Crowd “het meest onbetrouwbare marketingbedrijf” uit Limburg.

The Next Crowd zegt dat Nederlandse media serieus onderzoek hebben gedaan voor ze het persbericht hebben gepubliceerd en geeft hen “oprechte complimenten voor de zorgvuldigheid”.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.