Late Limburgse aprilgrap leidt tot internationale woede
Het marketingbedrijf The Next Crowd heeft de lancering van een nieuwe site aangegrepen voor een verlate aprilgrap. Het bedrijf gaf een persbericht uit dat het door de Amerikaanse overheid was geselecteerd om personeel te vinden dat Trumps beruchte muur met Mexico zou helpen bouwen.
Het nieuws kwam op 2 april naar buiten. Tot woensdag hield het bedrijf vol - onder meer op NPO Radio 1 - dat het om een echte klus ging. Het bleek echter te gaan om aandacht te genereren voor een nieuwe site van het bedrijf. De grap ontging de meesten; veel Amerikanen reageerden serieus op het nieuws en uitten hun woede over het faciliteren van Trumps beleid:
this is the Dutch team recruiting workers to build Trump's wall. Remember them when you think of immigrant children kept in cages, immigrants being kept in makeshift facilities under a bridge, etc. *these* are the folks providing the infrastructure of hate
— Flavia Dzodan (@redlightvoices) April 3, 2019
???? https://t.co/zNGGf4kr1A
Het bedrijf maakt nu excuses voor de ‘verlate 1 aprilgrap’. “De bedoeling was om donderdag wel degelijk een website te lanceren, maar in plaats van een serieuze recruitingsite, moest het een anti-Trump-pagina worden. Het doel van de actie was om nationale bekendheid te krijgen”, schrijft het in een korte blogpost.
Dat laatste is gelukt. Media zijn niet geamuseerd door de pr-stunt, die buiten 1 april viel en door manager Lizette Bos tot 3 april als serieus werd verdedigd. Ook gaf het bedrijf via Twitter hoog op over de gegenereerde media-aandacht.
Media zijn rond 1 april meestal extra op hun hoede, maar bedrijven die de grap volhouden als media informeren leiden tot woede, zoals recent ook het het geval bij een opmerkelijke aanstelling bij het Haga Lyceum.
Onder meer L1-directeur Leo Hauben is kwaad. Hij noemt The Next Crowd “het meest onbetrouwbare marketingbedrijf” uit Limburg.
WAARSCHUWING: meest onbetrouwbare Limburgse marketingbedrijf komt uit Nederweert: The Next Crowd. En dat is geen 4-april grap - https://t.co/d3zQSnZbUq #1Limburg @L1 pic.twitter.com/vFFds9YuzL
— leo hauben (@L1leohauben) April 4, 2019
The Next Crowd zegt dat Nederlandse media serieus onderzoek hebben gedaan voor ze het persbericht hebben gepubliceerd en geeft hen “oprechte complimenten voor de zorgvuldigheid”.
Praat mee