ACM: diepgaand onderzoek nodig naar fusie RTL en Talpa

Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de fusie tussen RTL en Talpa verder onderzoeken. Volgens de toezichthouder is diepgaand onderzoek nodig, nadat "uit het eerste onderzoek blijkt dat de fusie van deze twee grote media-organisaties negatieve gevolgen kan hebben voor prijs, kwaliteit en innovatie," schrijft ACM vrijdag.
Het vervolgonderzoek gaat onder andere over de gevolgen voor adverteerders, voor producenten van televisieprogramma’s, voor distributeurs van televisiekanalen en uiteindelijk voor de consument.
Volgens de toezichthouder is een vraag of RTL/Talpa na de overname meer zelf gaat produceren, waardoor andere producenten minder kansen krijgen. “Dat kan leiden tot minder investeringen door die producenten en verschraling van het aanbod van televisieprogramma’s in het nadeel van de consument. Bovendien wordt de marktpositie van RTL/Talpa na de overname sterker bij het inkopen van programma’s van andere producenten. Hierdoor kan RTL/Talpa mogelijk lagere prijzen bedingen. Dat kan ook leiden tot minder investeringen in nieuwe producties en verschraling van de kwaliteit en variatie van het aanbod van televisieprogramma’s.”
Andere vragen die beantwoord moeten worden zijn in hoeverre de combinatie van RTL en Talpa in staat zal zijn om de prijzen van televisieadvertenties voor adverteerders te verhogen als gevolg van de sterke positie die zij zullen krijgen. Daarnaast krijgen distributeurs van televisiekanalen zoals VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Onderzoek moet uitwijzen of RTL/Talpa daardoor hogere prijzen kan afdwingen. Dat kan er uiteindelijk toe leiden dat consumenten meer moeten betalen voor televisie. Meer bij ACM
Ondernemingsraden Talpa en RTL Nederland akkoord met voorgenomen fusie (22 september 2022)
Het nieuwe RTL Nederland: Artiesten, adverteerders, journalisten en De Mol likken hun wonden (24 juni 2021)
RTL Nederland en Talpa Network willen fuseren (23 juni 2021)
Praat mee