Omroeporganisaties zijn het niet eens over koers NLZIET

De NPO, RTL Nederland en Talpa Netwerk zijn het niet eens over de toekomst van NLZIET. Als het aan de commerciële omroepen ligt komt er een gratis versie van het streamingplatform, die bekostigd wordt met reclame. De NPO voelt daar weinig voor, aangezien die juist streeft naar een reclamevrije publieke omroep.
De NPO maakt zich op zijn beurt zorgen over mogelijke aantasting van de herkenbaarheid van zijn eigen programma’s, als deze bij NLZIET tussen programma’s van de commerciële omroepen te zien zal zijn.
Dat meldt Broadcast Magazine op basis van de Mediabegrotingsbrief 2022 die het ministerie van OC&W begin deze week heeft uitgebracht. In die brief doet demissionair mediaminister Arie Slob verslag van gesprekken die hij over NLZIET voerde met de NPO en commerciële omroepen.
Volgens Slob hebben zowel de publieke als de commerciële omroepen er belang bij dat hun aanbod breed verspreid wordt. Ook de Raad voor Cultuur heeft volgens de demissionair minister het belang onderstreept van één Nederlands online platform. Hij roept de partijen op om constructieve afspraken te maken ‘met respect voor elkaars uitgangsposities’.
Praat mee