— donderdag 24 juni 2021, 08:44 | 1 reactie, praat mee

Het nieuwe RTL Nederland: Artiesten, adverteerders, journalisten en De Mol likken hun wonden

Met de voor Nederlandse begrippen megafusie (of overname) tussen Talpa en RTL Nederland ontstaat een wel heel dominant televisie- en radiobedrijf. Adverteerders, tv-sterren, concurrenten en journalisten vrezen voor een ondoordringbaar machtsblok. En John de Mol moet vooral heel veel geld afschrijven op de deal. Een overzicht van de reacties.

Nu moeten de Europese Commissie en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de fusie nog goedkeuren. Die kijken onder meer of er nog een goedwerkende markt overblijft, waarbij de ACM focust op de gevolgen voor de consument.

De consument
Die krijgt, zo ver nu valt te overzien, vooral minder van wat nu al heel veel is, aldus het AD. Een woonprogramma minder, een zaterdagavondshow minder, een slecht bekeken zender minder op de afstandsbediening en wat minder herhalingen van films uit de vorige eeuw. De kijker is de voorlopige winnaar.

De sterren
Of de belangen van de goedbetaalde radio- en televisiesterren boven aan de lijst met aandachtspunten van de toezichthouders staan, is maar de vraag. Volgens het AD en Mediacourant maken die zich in elk geval zorgen. De zenders van SBS en RTL tegen elkaar uitspelen om een nog beter betaald contract te krijgen, is er niet meer bij als de zenders in 1 hand zijn. En als er, naar verwachting, zenders en daarmee dure programma’s verdwijnen, is er minder werk en dus komen er minder sterren.

Wilfred Genee werd in zijn programma’s op radio en televisie de hele dag geconfronteerd met zijn verslechterde arbeidspositie. Op de radio zei sidekick Bas Nijhuis tegen hem: ‘Het wordt wel lastiger voor jullie tijdens de contractonderhandelingen.’

‘Ja, want er is geen andere partij meer! Hahaha!’, lachte de presentator. ‘Dan hebben we er nog wel even van genoten dan.’

De adverteerders
In De Telegraaf mogen de adverteerders hun zorgen uiten. ‘Dit moet niet leiden tot ongeoorloofde prijsstijgingen voor televisiereclames,’ waarschuwt directeur Henriette van Swinderen van de Bond van Adverteerders.

Talpa en RTL Nederland waren vorig jaar samen goed voor een marktaandeel van zo’n 40 procent op de Nederlandse televisie. Eenmaal samengevoegd zouden ze daarmee de publieke omroep, goed voor 35 procent marktaandeel, voorbijstreven als marktleider.

‘Als je kijkt naar de markt voor televisiezendtijd, ontstaat daar een enorme grootmacht. Dat is waar onze grootste zorg zit als dat niet leidt tot betere kwaliteit en betere mogelijkheden om een breder publiek te bereiken’, zegt Van Swinderen.

Toch wijst de belangengroep voor adverteerders de fusie niet bij voorbaat af. Want samensmeltingen van mediabedrijven kunnen ook goed uitpakken als ze meer geld steken in kwalitatief hoogstaande programma’s. Als die een groter en diverser publiek trekken, is dat ook aantrekkelijk voor adverteerders.

De journalisten
De NVJ pleit met name voor het behoud van de journalistieke programma’s bij beide organisaties om de pluriformiteit in stand te houden. In de komende weken wil de NVJ in gesprek gaan met de ondernemingsraden, redactieraden en de directie van beide omroepen. ‘Voorop staat onze oproep om de nieuwszenders te behouden en de identiteit van de nieuwszenders, goede arbeidsvoorwaarden, het behoud van werkgelegenheid, en een goede sociale vertrekregeling mocht daar aanleiding toe zijn’, aldus omroepsecretaris Wais Shirbaz.

Hij kijkt met enige zorg naar een verdere mediaconcentratie. ‘We hebben eerder in de uitgeverijsector gezien dat de mediaconcentratie niet leidde tot een verbetering van de positie van bijvoorbeeld freelancers.’

Mediahistoricus Huub Wijfjes maakt zich in de Telegraaf niet veel zorgen over een teloorgang van een divers nieuwsaanbod bij de commerciëlen. „Van oudsher was dat een reden tot zorg, maar als je kijkt naar wat er is gebeurd op de markt voor dagbladen valt dat argument eigenlijk weg.”

Wijfjes, verbonden aan de RUG en de Universiteit van Amsterdam, wijst erop dat de Nederlandse krantenmarkt voor circa 90 procent in handen is van de Belgische concerns DPG (onder meer AD, de Volkskrant en Trouw) en Mediahuis (De Telegraaf, NRC). Toch bleef volgens hem het nieuwsaanbod divers genoeg.

Concurrenten
Welke concurrenten? Want RTL Nederland wordt wel heel dominant. Toch zijn er wel wat zorgen bij de uitgevers, met name DPG Media. Die had het oude RTL Nederland graag overgenomen, weet het FD, en had daar zelfs 700 miljoen euro voor over. Nu ziet de grootste uitgever van Nederland een ongeveer even grote tegenstrever ontstaan en zijn serieuze tv-plannen definitief van de baan.

Misschien dat ze een tv-zender kunnen overnemen die overbodig wordt bij de nieuwe reus, maar dat is het dan wel. Bij de publieke omroep zullen ook wel wat wenkbrauwen omhoog gaan. Want met zoveel zenders in 1 hand kunnen bijvoorbeeld sportrechten en goede series wel eens onbereikbaar worden voor de NPO.

John de Mol
En dan John de Mol zelf. Een goede of een slechte deal? De meesten denken slecht, valt te lezen in de Volkskrant en het FD. Maar bij De Mol weet je het nooit, want meestal zit er ergens wel een achterdeurtje in het contract waardoor hij uiteindelijk de hoofdprijs binnenhaalt. Zo neemt namens hem Pim Schmitz zitting in de raad van commissarissen van RTL Nederland en reken maar dat die de belangen van zijn baas daar gaat verdedigen.

Toch had De Mol moeite met de vraag van RTL Nieuws of het nu een fusie was of een overname. Want hij krijgt ‘slechts’ dertig procent van de aandelen en levert de naam van zijn bedrijf in. ‘Ik houd nog veel andere bedrijven over’, antwoordde hij vrij vertaald, wat zoveel betekent als ‘het is inderdaad een overname’.

Ook nog eens eentje die hem veel geld kost, rekent het FD voor. Die schat dat De Mol ongeveer 820 miljoen euro heeft uitgegeven om zijn mediabedrijf op te bouwen en dat hij het nu voor ongeveer 300 miljoen euro verkoopt aan RTL. Hij kan het zich veroorloven met een geschat vermogen van 2,4 miljard euro, maar pijn zal het doen. Zeker omdat het hem opnieuw niet lukt een mediabedrijf te bouwen, daar waar hij extreem succesvol is in het uitbouwen van productiebedrijven.

Het ziet er naar uit dat daar de mogelijke winst voor De Mol zit. Door de komende jaren nieuwe ideeën uit te proberen bij RTL en die internationaal te verkopen, kan hij uiteindelijk zijn geld terugverdienen. En daarna cashen. Want ook zijn productiebedrijven zullen ooit verkocht worden.

De echte winnaar
En dan de echte winnaar van de avond. Die blijft nog wat onderbelicht, maar dat moet dan echt RTL Group zijn. Die wilde weg uit Nederland omdat er op termijn niets meer te verdienen viel en plaatste RTL Nederland in de etalage. Omdat ze met RTL Nederland niet groot genoeg konden worden. En zie nu. In plaats van te vertrekken uit Nederland met een zak geld van een willekeurige koper, heeft RTL Group nu zonder een cent uit te geven een meer dan sterke positie in Nederland: bijna alle commerciële radio- en televisiezenders in handen en het meest succesvolle streaming platform.

Praat mee

1 reactie

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.