Twitter verbiedt vanaf nu álle politieke advertenties

Twitter-topman Jack Dorsey heeft aangekondigd dat het bedrijf álle politieke advertenties van het platform weert. Volgens Dorsey moeten politieke boodschappen het op eigen kracht redden, niet geholpen door een ruim budget.
Het verbod op politieke advertenties begint op 22 november aanstaande. Het besluit staat in schril contrast met het besluit van Facebook om politieke (aanvals)advertenties te laten staan en zelfs buiten reguliere inhoudelijke factchecking te houden.
Met de Amerikaanse verkiezingen op de horizon voor volgend jaar en bewijzen van manipulatie en buitenlandse inmenging bij de verkiezingen van 2016, zeggen sociale media er nu alles aan te doen om het verspreiden van desinformatie te voorkomen.
Dorsey legde gisteren in een Twitter-draadje de besluitvorming toe:
We’ve made the decision to stop all political advertising on Twitter globally. We believe political message reach should be earned, not bought. Why? A few reasons…??
— jack ?????? (@jack) 30 oktober 2019
Het besluit is gemengd ontvangen: Democratische presidentskandidaten prezen de stap, de organisatie achter Trumps nieuwe gooi naar het presidentschap zien er onnodige obstakels in. De man achter Trumps herverkiezingscampagne Brad Parscale noemt de stap tegenover Reuters “een poging om conservatieve geluiden te verstommen”.
Praat mee