TMG brengt ‘huis op orde’ met 150 ontslagen tot gevolg
UPDATE Telegraaf Media Groep (TMG) gaat 'het huis op orde' brengen, naast focus op sterke merken en beste service en kwaliteit de derde pijler onder plannen om het mediabedrijf weer 'sterk en leidend' te maken. Bij de komende reorganisatie zal volgens TMG de organisatie krimpen ten koste van 150 banen, waarvan 25 journalistieke banen. Ook zullen er minder edities komen. De NVJ is bezorgd over de stappen.
Het bedrijf wil het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk beperken.
De derde pijler zal zich richten op kostenbesparingen door efficiency en synergievoordelen op het gebied van ict, inkoop en drukwerk. Daar zou binnen TMG via werkgroepen al aan actieplannen zijn gewerkt. “Banenverlies is daarbij helaas onvermijdelijk maar noodzakelijk om van TMG weer een sterk en leidend mediabedrijf te kunnen maken. TMG streeft ernaar het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken”, aldus TMG in een korte verklaring.
Een minder complexe en plattere organisatie moet in de komende periode (2018-2020) worden gerealiseerd.
“Op de regionale redacties vervallen banen door focus op Noord-Holland, het terugbrengen van edities en concentratie van websites. De opbrengst van Keesing Media Group biedt TMG de ruimte om in de sterke merken te kunnen investeren en de kosten voor de inkrimping van de organisatie te financieren.” Bij Holland Media Combinatie vallen minder ontslagen dan verwacht, meldt de IJmuider Courant, zelf een HMC-uitgave. In januari wilde de TMG-directie nog 45 van de 185 redactionele banen bij de regiokranten (onder meer Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander) schrappen. Daarnaast wordt het aantal edities, nu zestien, teruggebracht naar acht tot tien.
TMG wil zich volgens eigen zeggen richten op op onafhankelijke journalistiek “uitgedragen door merken met leidende posities in hun markten”. Die vormen volgens het bestuur de kracht van TMG en “daar wordt in geïnvesteerd”. De nieuwe website van de Telegraaf, app voor Metro en een magazine bij regionale kranten is daarvoor het bewijs.
TMG moet weer ‘back in business’ komen, aldus topman Marc Vangeel. “TMG heeft ongelofelijk veel potentie in huis”, stelt hij. Hij verwijst naar de naamsbekendheid van De Telegraaf, de regionale merken en het omvangrijke digitale portfolio.
Reactie Nederlandse Vereniging van Journalisten
Vakvereniging NVJ maakt zich ernstige zorgen over de aangekondigde wijzigingen. NVJ-secretaris Annabel de Winter moest de veranderingen via de pers vernemen.
“Je mag hopen dat de NVJ voorafgaand, snel en adequaat wordt geïnformeerd, zoals de cao voorschrijft. Dat is niet gebeurd en dat is niet netjes op zijn zachtst gezegd”, aldus De Winter. De voortekenen zijn niet best, stelt ze. Dat er bezuinigd ging worden was volgens De Winter wel duidelijk. “De onderneming zette deze zomer veel druk op de totstandkoming van een sociaal plan. Dat er iets stond te gebeuren, stond wel vast. We wisten alleen niet hoe en hoeveel.”
Naast ingrepen bij de huis-aan-huisbladen is ook gesnoeid in freelancetarieven. De Winter: “We maken ons ernstige zorgen over hoe er met diverse groepen journalisten wordt omgegaan.”
Praat mee