— vrijdag 25 oktober 2013, 09:12

TMG: nieuwe structuur krijgt vorm

De vereenvoudiging van de organisatiestructuur en kostenreductieprogramma's bij Telegraaf Media Groep (TMG) beginnen hun vruchten af te werpen, stelt de uitgever. TMG zag een lichte stijging in het genormaliseerde EBITDA-resultaat ten opzichte van het derde kwartaal van 2012. Het omvangrijke besparingsprogramma van 70 miljoen euro ligt inmiddels voor op schema. Van een afgelopen augustus ingezette extra besparing van 50 miljoen euro verwacht TMG vooral in het eerste kwartaal van 2014 voordelen. Wanneer gekeken wordt naar de eerste negen maanden van dit jaar, steeg het genormaliseerd EBITDA-resultaat naar met bijna 35 procent naar 35,3 miljoen euro. De uitgever stelt dat de marktomstandigheden moeilijk blijven, met grotere druk op de advertentie-inkomsten en inkomsten uit de oplages. In de eerste negen maanden zijn de inkomsten van het concern met 3,3 procent gedaald naar 407,2 miljoen euro.

Met inkomsten uit de verkoop van het belang in tv-zender ProSiebenSat.1 (opbrengst 391 miljoen euro) heeft TMG bankschulden afgelost, worden lopende reorganisatie-uitgaven betaald en is TMG van plan begin volgende maand aandeelhouders een dividend-uitkering te doen.

De vereenvoudiging van de organisatie is nu echter op hoofdlijnen afgerond, aldus TMG: “De vereenvoudigde structuur, met de merken als middelpunt, zal maximaal ruimte bieden aan ondernemerschap.” De bedrijfslasten, exclusief afschrijvingen en amortisaties, daalden met 5,2 procent naar 375,8 miljoen euro. De belangrijkste besparing was op het gebied van de personeelskosten. Er verdwenen 282 voltijdsbanen en de personeelskosten namen daarmee met 8,3 miljoen euro af naar 155,5 miljoen euro. Er resteren binnen het concern nu nog 2680 voltijdsbanen.

De extra besparingsronde die in augustus werd aangekondigd betekent dat in het vierde kwartaal van 2013 het aantal verdwenen voltijdsbanen oploopt tot 350. De bijbehorende reorganisatiekosten zijn begroot op 35 miljoen euro en zullen in het laatste kwartaal ten laste van het resultaat worden gebracht.

Meer bij TMG Corporate

Bekijk meer van

TMG

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.