e learning nvj

— donderdag 30 januari 2020, 10:15 | 0 reacties, praat mee

The Guardian stopt met plaatsen van advertenties van fossiele industrie

© Anita Maric / EPA

De Britse krant The Guardian accepteert geen advertenties van fossiele bedrijven meer. Het medium is naar eigen zeggen de eerste nieuwsorganisatie die een absoluut verbod instelt op het aannemen van geld van bedrijven die fossiele brandstoffen winnen. Laatste wijziging: 30 januari 2020, 10:17

“Onze beslissing is gebaseerd op de decennialange inspanningen van velen in die branche om zinvolle klimaatmaatregelen van regeringen over de hele wereld tegen te houden”, aldus waarnemend CEO Anna Bateson en salesdirecteur Hamish Nickli in een gezamenlijke verklaring.

Volgens milieubewegingen zetten olie- en gasbedrijven dure reclamecampagnes in voor ‘greenwashing’. Ze lichten relatief kleine investeringen in groene energie uit, terwijl ze nog steeds het grootste aandeel van de winst uit de winning van fossiele brandstoffen halen, aldus de krant.

Het besluit van The Guardian is een logisch gevolg van eerdere stappen om de eigen ecologische voetafdruk te verkleinen. Volgens het Britse medium is de opwarming van de aarde “de belangrijkste uitdaging van onze tijd”. De uitgeverij Guardian News & Media Group (GMG) is al langer bezig met het klimaat. In 2015 verkocht het bedrijf al alle activa in fossiele brandstoffen in zijn investeringsfonds. En ook het stijlboek is aangepast. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over ‘klimaatcrisis’ in plaats van ‘klimaatverandering’.

Het besluit om advertentiegeld van fossiele bedrijven af te wijzen, komt op een moeilijk moment. Het bestuur waarschuwt dat het bedrijf dit jaar met aanzienlijke tegenwind kampt. Reclame maakt 40 procent van de GMG-inkomsten uit, wat betekent dat het een belangrijke manier blijft om de journalistiek van Guardian en Observer-journalisten over de hele wereld te financieren.

Bateson en Nicklin zeiden dat het verbod zou leiden tot financiële tegenwind. “Het financieringsmodel voor The Guardian zal - net als bij de meeste mediabedrijven - de komende jaren precair blijven. Het is waar dat het afwijzen van sommige advertenties ons leven op de zeer korte termijn een heel stuk moeilijker kan maken. Toch geloven we dat het opbouwen van een meer doelgerichte organisatie en financiele duurzaamheid hand in hand moeten gaan.”

Ze voegden eraan toe dat ze hoopten dat lezers zich zouden blijven aanmelden als leden om de journalistiek van de Guardian te ondersteunen. Vorig jaar zomer maakte GMG bekend dat de nieuwstak voor het eerst in jaren weer winst maakte. The Guardian werpt nergens betaalmuren op, maar vraagt lezers een eenmalige of doorlopende donatie te overwegen.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.