Guardian weer in zwarte cijfers met bescheiden winst

Uitgeverij Guardian Media Group (GMG) meldt dat de nieuwstak op koers ligt voor een operationele winst van 800.000 pond, ruim 868 duizend euro. Het is voor het eerst in jaren dat de nieuwstak (waar ook dagblad The Guardian onderdeel van is) winst maakt.
The Guardian werpt nergens betaalmuren op, maar vraagt lezers (geen abonnees, red.) een eenmalige of doorlopende donatie te overwegen. Dat hebben honderdduizenden inmiddels gedaan, aldus GMG. Zo’n 300.000 lezers hebben eenmalig gedoneerd, nog eens 665.000 lezers doen dat regelmatig.
De omzet groeide naar 224,5 miljoen pond, waar 30,8 miljoen afkomstig is van Guardian US en Guardian Australia. De krant is daar alleen online actief.
De nieuwsuitgaven trekken online 163 miljoen unieke bezoekers die samen 1,35 miljard pageviews genereerden, meldt GMG op basis van cijfers uit maart van dit jaar.
Het in 2015 aangekondigde doel om dit jaar break-even te draaien is behaald, aldus GMG. In 2015 draaide de uitgeverij nog een jaarlijks verlies van 57 miljoen pond.
Inkomsten uit print zijn belangrijk, maar vorig jaar werd met online meer verdiend. Tegelijk heeft GMG de afhankelijkheid van printadvertenties verlaagd: nog slechts 8 procent van de omzet wordt uit printadvertenties gehaald.
Om kosten verder te drukken werd een vrijwillige ontslagregeling in het leven geroepen. Daar maakten 38 medewerkers gebruik van. In totaal werken er nog 1437 mensen bij het bedrijf. Meer bij The Guardian
Praat mee