Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— dinsdag 7 november 2023, 08:30 | 0 reacties, praat mee

Strengere EU-regels op komst voor online politieke advertenties

Verkiezingsbord voor de Tweede Kamer verkiezingen - © Venema Media

Het Europees Parlement (EP) en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord bereikt om politieke advertenties online aan banden te leggen, meldt de NOS. Het EP wil onder andere dat er een openbare database wordt opgericht waarin alle politieke advertenties opgeslagen en geraadpleegd kunnen worden. Laatste wijziging: 7 november 2023, 08:40

Advertenties moeten voor zeven jaar worden opgeslagen. De database zou er moeten zijn binnen 24 maanden na de inwerkingtreding van de nieuwe regels. Verder moeten de politieke advertenties van een label worden voorzien. Het moet makkelijker worden voor burgers, journalisten en autoriteiten om op te vragen wie de geldschieters achter de advertentiecampagnes zijn, en hoeveel ze ervoor betalen.

Ook aan buitenlandse inmenging bij verkiezingen is gedacht. Het is niet langer toegestaan voor niet-EU-landen om politieke advertenties te plaatsen in de drie maanden voor een verkiezing of referendum in een EU-land. Met deze nieuwe regels wordt het buitenlandse partijen moeilijker gemaakt om desinformatie te verspreiden en “onze vrije en democratische processen te beïnvloeden”, aldus de Franse liberale Europarlementariër Sandro Gozi.

Microtargeting
Er zijn ook afspraken gemaakt over ‘microtargeting’. Dat is het gericht advertenties sturen naar potentiele kiezers op basis van persoonlijke informatie, zoals hun zoekgeschiedenis. Dat gebeurt ook bij de komende Kamerverkiezingen volop, meldde de NOS afgelopen weekend. Zo hebben volgens de NOS in ieder geval GL-PvdA, D66, FvD, JA21, Denk, SP en PvdD op Facebook en Instagram gebruik gemaakt van hele gerichte advertenties. In het geval van Partij voor de Dieren en D66 opvallend, omdat beide partijen in hun verkiezingsprogramma hebben staan dat ze dat willen aapakken.

Wil je weten wat de verkiezingsplannen zijn van de partijen met betrekking tot ons vak, vrije nieuwsgaring en persveiligheid? Kijk dan bij ons overzicht

In de toekomst moger er geen advertenties meer worden anageboden op basis van etniciteit, religie, geaardheid. Ook komt er een verplichting tot het vragen van toestemming voor het gebruik van data voor politieke advertenties. Die toestemming moet worden gegeven door internetgebruikers zelf. En het Europees Parlement wil verder een verbod op het gebruik van gegevens van minderjarigen.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.