word studentlid

— dinsdag 11 december 2018, 12:04 | 1 reactie, praat mee

Stimuleringsfonds vraagt twintig voorspellers over journalistiek 2019

Stimuleringsfonds vraagt twintig voorspellers over journalistiek 2019

Net als vorig jaar heeft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) een aantal journalisten, onderzoekers en mediakenners gevraagd naar hun voorspellingen (en hoop) voor het komende journalistieke jaar. Een keur aan klinkende namen werkte mee. Laatste wijziging: 11 december 2018, 12:07

De reeks voorspellingen lezen paradoxaal genoeg vooral als terugblik: publieke confrontaties of persoonlijke aanvallen (zoals bij RTL Late Night of die columnisten doen opstappen) zullen in 2019 doorgaan.

Meer oog voor verschillen en een meer diverse bezetting op redacties kan zulke uitglijders voorkomen, stelt freelance journaliste Kauthar Bouchallikht. Vice-voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten Wilma Haan noemt dat ook een uitdaging voor 2019. “Andere benaderingen en andere blikken op maatschappelijke issues zijn belangrijk op redacties. Niet alleen op basis van een andere culturele achtergrond, maar dat is wel wat er nu vaak ontbreekt”, aldus Haan.

Bij de glazen bol van vorig jaar werd onder meer gehoopt op meer begrip dat journalistiek niet gratis is. De betalingsbereidheid lijkt in 2018 inderdaad gegroeid, maar de hoop voor minder hypes materialiseerde duidelijk niet.

Het engagement in de journalistiek, zoals wordt getoond door partijen als OneWorld, De Correspondent en Vrij Nederland zetten volgend jaar ook door. Online streamingdiensten strijden om de gunst van de kijker met veel eigen content. Documentairemaakster Mea Dols de Jong: “Voor filmmakers is het een goede ontwikkeling, want er is meer vraag dan ooit. De keerzijde is dat het moeilijker wordt om op te vallen. Jouw film kan in het Netflix-algoritme zomaar ondergesneeuwd raken.”

Uitgevers zijn uitgekeken op video, verwacht Jan-Jaap Heij (oud-hoofdredacteur De Pers en oprichter Reporters Online): “Ik geloof dat het nu wel afgelopen is met video. Uitgevers zijn daar massaal bovenop gesprongen, maar videos zijn duur en ingewikkeld om te maken en leveren weinig op. Volgens Heij wordt 2019 het jaar van de betaalde nieuwsbrief.

Volgend jaar worden meer producties met virtual reality gemaakt, voorspelt Heij: “Met de ontwikkeling van VR gaat het nu heel snel, waardoor de techniek makkelijker te gebruiken wordt. Zo kan je eenvoudig computeranimaties gebruiken in plaats van video.”

Lector Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek bij de Hogeschool Utrecht Yael de Haan mist bij VR-producties een duidelijke verhaallijn. “Het eerder sfeerbeelden van een specifieke gebeurtenis”, iets dat moet veranderen. De Haan denkt dat audio in 2019 het jaar bepaalt.

“Enerzijds omdat geluid een belangrijk onderdeel is van immersieve journalistiek en vanwege de populariteit van de podcast, maar ook door de opkomst van de smart speaker.”

De twintig interviews staan op de site van het Stimuleringsfonds.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

J.C. Roodenburg, 11 december 2018, 15:10

Mooie schnabbel voor veel freelancejournalisten. Valt mij op dat vele geïnterviewde journalisten van linkse signatuur zijn. Een rechtse bal, zoals Arthur van Amerongen (vroeger van de linkse De Groene Amsterdammer), zit er niet bij. Zal wel met René van Zanten te maken hebben.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.