Experiment met Interactieve filmstrip

De thumbnail vertelt eigenlijk nauwelijks iets over de video die vervolgens wordt afgespeeld. Op initiatief van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft een samenwerkingsverband van TNO en Media Distillery elf varianten uitgewerkt om de thumbnail te vervangen. Een daarvan, een interactieve filmstrip, wordt nu uitgeprobeerd door de NOS. Andere mediabedrijven kunnen de code ook gebruiken.
Anders dan bij een thumbnail presenteert het filmstripconcept een hele reeks afbeeldingen die laten zien waar de video over gaat, aldus de ontwikkelaars. ‘Zo krijg je snel een beeld van de onderwerpen, personen en beelden uit de video. De afbeeldingen worden door geavanceerde beeldherkenningsalgoritmen geselecteerd en verwerkt tot een interactieve strip. Zo swipe je eenvoudig door een video en kijk je alleen naar de onderwerpen die jou interesseren’.
In het project wordt het media-analyse platform van Media Distillery gebruikt om de online video’s automatisch te analyseren en de filmstrips te creëren. TNO levert het algoritme voor de selectie van de beelden en heeft de demowebsite ontwikkeld. De NOS heeft haar online Journaaluitzendingen beschikbaar gesteld voor gebruik tijdens de evaluatie. Meer bij het Stimuleringsfonds
Praat mee