Recordomzet voor Mediahuis: voor het eerst boven de 1 miljard euro

De omzet van Mediahuis is met 14 procent gestegen tot 1,13 miljard. Het bedrijfsresultaat steeg nog sterker: met 36 procent tot 166,1 miljoen. En de nettowinst verdubbelde tot 117,3 miljoen euro, blijkt uit de jaarcijfers over 2021 die Mediahuis donderdag bekendmaakte.
De omzetgroei is mede te danken aan een heroplevende reclamemarkt en het actieve overnamebeleid van Mediahuis. In 2020 verwierf het bedrijf de Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg (nu Mediahuis Luxembourg) en het Nederlandse NDC mediagroep (nu Mediahuis Noord). Sinds begin dit jaar is Mediahuis ook op de Duitse markt aanwezig, na de overname van de regionale uitgever Aachener Verlagsgesellschaft. Mediahuis is nu actief in vijf landen en sinds eind 2021 schuldenvrij.
Mediahuis haalt het gros van zijn omzet en winst in de krantenmarkt, waar het aantal digitale abonnees snel toeneemt. Het totale aantal abonnementen in België, Nederland, Luxemburg en Ierland nam met 3 procent toe.
Het aantal digitale abonnees groeide met 20 procent. Eind 2021 waren de Nederlandse nieuwsmerken van Mediahuis goed voor een totaal van 1.166.652 abonnees (print en digitaal), waarvan bijna 40 procent digitaal. Bij alle titels werd een plus genoteerd wat betreft digitale abonnees: De Telegraaf (18 procent), NRC (9 procent), De Limburger (45 procent), Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi-en Eemlander (23 procent) en Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad en Leeuwarder Courant (22 procent).
De uitgeverij merkt ook dat de podcastmarkt groeit. Het aantal beluisterde podcastafleveringen in de verschillende markten verdubbelde voor het tweede jaar op rij. Alle Mediahuis-nieuwsmerken samen waren in 2021 goed voor zo’n 50 miljoen podcastbeluisteringen. De Nederlandse Mediahuis-nieuwsmerken registreerden in 2021 bijna 31 miljoen podcastbeluisteringen. Meer bij Mediahuis
Lees ook:
Analyse: DPG Media en Mediahuis staan er financieel uitstekend voor (7 juni 2021)
Praat mee