Paradijs en Emmer aan de slag met Ditjes & Datjes
Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer, voorheen hoofdredactie Telegraaf, hebben met hun nieuwe bedrijf Trusted Media de eerste grote klant binnengehaald. In samenwerking met Brookland BV uit Sassenheim gaan ze de redactionele inhoud (print en online) produceren van de gratis gezinsbladen Ditjes & Datjes en Oranje Boven. Daarvoor hebben ze oud Privé-verslaggeefster Vanessa Bontje aangetrokken.
Ditjes & Datjes verschijnt maandelijks in een oplage van 650.000 exemplaren bij de supermarkten van Dirk van den Broek en de Dirk III-slijterijen. Oranje Boven verschijnt elk kwartaal in een oplage van bijna 600.000 exemplaren bij Dirk van den Broek, Dirk III en bij de supermarktketen DeKa Markt.
De heren hebben inmiddels een kantoor in Amsterdam Sloterdijk betrokken pal tegenover De Telegraaf. Paradijs verwijst regelmatig met een groot gebaar naar de overkant waar ze precies dat doen wat Trusted Media niet wil. Paradijs: ‘Voor ons geen enorme overhead. Wij zijn lean en mean en daardoor veel goedkoper.’
Als het aan Paradijs ligt, gaat zijn bedrijf ook de redactie voeren van bestaande onafhankelijke titels. ‘We gaan alle uitgeverijen langs. Wij zijn er klaar voor. TMG besteedt het drukken uit, waarom niet de redactie of onderdelen daarvan? Wij zien daar een goede markt voor ons bedrijf.’
Sinds het duo in januari voor zichzelf begon, heeft het ongeveer 15 klanten geworven. Deels doen ze aan media-adviezen en daarnaast verzorgen ze websites en magazines voor opdrachtgevers. Bijvoorbeeld voor een reisorganisatie, waarbij ze een belangrijke rol hebben in de productie van content voor alle platformen. Emmer: ‘Als ik één ding geleerd heb de afgelopen tijd, is dat er meer omzet zit in print dan ik had verwacht. Klanten vinden ons verhaal over de digitalisering van de media prachtig en gaan daar in mee, maar ze willen ook print. Vinden wij prima.’
Omdat Emmer daar ook meer omzet verwacht, begint er in januari een uitgever bij Trusted Media. Ze willen nog geen naam noemen. De man moet ook gaan meerekenen aan de droom van de beide heren; nieuwsdienst.nl. Het is een werktitel voor wat een online tabloid moet worden. Een half jaar geleden was dat al een droom, maar wilden ze die nog niet invullen. Nu wel.
Paradijs: ‘Er is ruimte voor een populaire, rechtse titel in Nederland. Alle media schuiven op naar het midden. Ook het AD en De Telegraaf doen aan verdieping. Maar waar kan de taxichauffeur nog terecht? Wij zien een enorme kans, alleen hebben nog niet de financiers om het te kunnen starten. Wij praten er in Nederland en daar buiten over met investeerders.’
Emmer: ‘Het is een uitgave die we online en vooral mobiel willen opzetten, maar in print is niet ondenkbaar. Wij denken niet dat abonnees er voor gaan betalen, we zoeken naar een heel ander verdienmodel.’
Bij de start van hun bedrijf in januari was de overheersende kritiek dat de heren niets nieuws begonnen, maar veel aandacht kregen voor iets wat andere bedrijven al lang doen. Emmer: ‘Dat laten we langs ons afglijden. Ik denk dan ‘blijkbaar kunnen jullie die aandacht niet genereren. En misschien is er dan toch wat nieuws aan onze aanpak.’
Praat mee
1 reactie
Erik Mooibroek, 14 oktober 2016, 18:37
Bij deze meld ik me aan als abonnee voor Nieuwsdienst.nl, ben ervan overtuigd dat het een succes wordt