Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 6 januari 2016, 09:11 | 0 reacties, praat mee

Paradijs en Emmer starten Trusted Media

Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer zijn samen het mediabedrijf Trusted Media gestart. Paradijs, tot mei vorig jaar hoofdredacteur van De Telegraaf en Emmer, tot september adjunct-hoofdredacteur bij dezelfde krant, gaan onder meer bedrijven en instellingen helpen met hun communicatie. Ook gaat het duo zelf uitgeven.

De start van hun mediabedrijf markeren Paradijs en Emmer met het publiceren van het boek ‘Ga Uitgeven. Staatsgreep in de media.’ Het is deels een verslag van de eerste stappen van Paradijs als uitgever van zijn eigen columns. Sinds oktober schrijft hij dagelijks een column ‘Better call Sjuul’ op zijn website en promoot de column vervolgens via social media. Het boek geeft ook een analyse van de huidige staat van de journalistiek in Nederland. De rol van de journalist verandert en het verdienmodel (abonnees en advertenties) verschrompelt zonder dat er een alternatief voorhanden is.

Paradijs begon zijn columns op een moment dat hij geen verplichtingen meer had tegenover De Telegraaf. Tot oktober gebruikte hij zijn vrije tijd om na te denken over de volgende stap in zijn carrière na 29 jaar De Telegraaf. En hij ging op vakantie, onder meer naar Spanje en Kroatië (zeilen).

Over zijn vertrek bij De Telegraaf en over de huidige koerswijziging bij de krant praat Paradijs niet. Dat geldt ook voor Emmer. Althans, in directe zin. Indirect gaat hun boek ook over De Telegraaf en het moederbedrijf de Telegraaf Mediagroep (TMG). Ook die ontkomen niet aan de veranderingen in de mediawereld.

Paradijs: ‘Steeds minder mensen zijn bereid hoge bedragen te betalen voor onafhankelijke journalistiek. Driehonderd tot vierhonderd euro per jaar voor een krant, dat is echt voorbij. Dat is een grote zorg. Want als die redacties er niet meer zijn, waar blijft de waakhond van de democratie? In de regio zie je dat nu al gebeuren. Ik merk het met de kranten die ik thuis in Amsterdam krijg. In de huis-aan-huisbladen staat steeds minder nieuws. Van Het Parool zeggen mensen dat het ‘een leuke krant’ is. Dat betekent dus dat ze minder aan nieuws doen en meer aan entertainment.’

Emmer: ‘De komende jaren zul je zien dat die ontwikkeling in een stroomversnelling komt. Dat geldt overigens niet alleen voor print, maar ook voor het ouderwetse televisie kijken. Wij zijn er desondanks van overtuigd dat er iets in de plaats komt voor het huidige model. We zijn daar ook positief over, zeker als het gaat om journalisten. Er blijft behoefte aan mensen die verhalen kunnen vertellen. Hoe die nieuwe wereld er precies uitziet, dat weten we niet. Online zie je nog niet echt alternatieven ontstaan voor wat we nu kwijtraken. De Correspondent is een mooie site, maar te klein als antwoord op wat verdwijnt.’

Juist de enorme veranderingen in de mediawereld hebben Paradijs en Emmer doen besluiten als ondernemer te beginnen en niet bijvoorbeeld opnieuw in loondienst te gaan bij een mediabedrijf. Emmer: ‘Ik heb mezelf altijd als ondernemer gezien. Vooral in de tijd dat ik correspondent was in de Verenigde Staten. Dan heb je een eigen winkel en was het mijn doel mijn product aan de redactie te verkopen, zodat ik op de voorpagina zou komen.’

Paradijs: ‘Ik heb de krant altijd als mijn eigen bedrijf gezien. Ik ben altijd ondernemer geweest.’

Het duo hoopt dat hun net gestarte onderneming zich ontwikkelt tot een breed mediabedrijf. Als eerste activiteit lanceren ze de ‘trusted media methode’. Een aanpak waarbij ze bedrijven, organisaties en instellingen helpen bij de communicatie. Emmer: ‘Door van die klant ook een uitgever te maken. Wij gaan ze helpen hun informatie uit te geven via verschillende platforms. Als je dat op de juiste manier doet, bouw je een vertrouwensband op met je klanten. En dat is goud waard.’

Paradijs: ‘Je hebt niet langer de traditionele media nodig om de consument te bereiken. Persberichten maken of adverteren is daarom minder van belang. Belangrijker is communiceren met je klant via social media, via websites en de anderen kanalen. Dat moet je wel open en eerlijk doen. Alleen dan werkt het.’

Voor hun klanten verrichten Paradijs en Emmer het denkwerk en richten de redacties in die de communicatie gaan verzorgen. De eerste klant is binnen en er loopt een aantal gesprekken. De kersverse ondernemers zien een belangrijke rol voor journalisten weggelegd in deze vorm van communiceren. Emmer: ‘En als ik een klein beetje kritiek mag hebben op mijn vakgenoten, ik denk dat veel journalisten nog doordrongen moeten worden van alle veranderingen in de mediawereld en bereid moeten zijn meer en sneller te veranderen.’

Emmer en Paradijs willen ook zelf uitgever worden. Ze lanceren binnenkort een website over een ‘niche-onderwerp’. Meer willen ze daar nog niet over kwijt.

En ze stoeien met het idee een grote nieuwssite te beginnen. Op internet was per abuis korte tijd een presentatie te lezen over het idee genaamd ‘nieuwsdienst.nl.’ Het zou een betaalde site met een bescheiden redactie moeten worden die nieuws, opinies en achtergronden publiceert. En heel opvallend, minimaal één miljoen tot liefst vier miljoen betalende abonnees.

Die presentatie is ook in handen van Villamedia. Emmer en Paradijs kijken eerst wat ongemakkelijk als ze slides terugzien. Emmer: ‘Dit is een droom. Een droom niet misschien wel nooit werkelijkheid wordt, maar waar we zeker over nadenken.’

Paradijs: ‘Ik heb dit najaar voor een man of twaalf een stamppot-avond georganiseerd en ze gevraagd over dit idee eens na te denken. Je moet de presentatie echt als een vingeroefening zien en voorlopig niet als meer dan dat. Wij zien twee trends, gratis is niet vol te houden en je hebt massa nodig om iets te verdienen.’

Emmer: ‘Dan kom je dus logischerwijs op een betaalde site met veel klanten. En tegelijk constateer je dat zoiets niet snel te realiseren is. Dus dat idee is voorlopig een droom. Waar je wel mee bezig blijft, maar een droom.’

Het boek is te koop via de website van Trusted Media.

Praat mee

VVOJ banner congres

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.