website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Ook NOS-directeur wil meer geld kabelaars

Dolf Rogmans — Geplaatst in Innovatie op dinsdag 10 januari 2017, 16:56

Nieuws

De kabelaars, telefoonbedrijven en andere doorgiftepartijen van televisieprogramma’s zoals Google en Facebook moeten meer gaan betalen voor het doorgeven van de inhoud. Dat vindt Jan de Jong, directeur van de NOS. Hij sluit zich daarbij aan bij een oproep van VPRO-directeur Lennart van der Meulen.

De Jong vindt dat de politiek op 2 punten naar de doorgifte van programma’s moet kijken. De Jong: ‘Wij zijn in toenemende mate afhankelijk van andere partijen als het gaat om de distributie van onze eigen content. Ik zou op de een of andere manier de garantie willen dat bijvoorbeeld Facebook en Google zich niet bemoeien met de inhoud die wij verspreiden. De toegang is nu niet geregeld. Nu weert Facebook bijvoorbeeld een foto van een Vietnamees napalm-slachtoffer, terwijl dat een iconische nieuwsfoto is.’

De NOS haalt een steeds groter deel van haar bereik via Google en met name Facebook. Zo trok de huldiging van Michael van Gerwen een half miljoen kijkers via Facebook. ‘Maar die partijen kunnen zomaar de spelregels veranderen’.

Ook constateert hij dat de doorgiftepartijen niet tot nauwelijks betalen voor de content die ze verspreiden. De Jong: ’ Google en Facebook halen in Nederland zo’n 1,2 miljard op aan advertentie-inkomsten maar dragen niets af. De kabelmaatschappijen en telefoonbedrijven hebben een miljarden-omzet en dragen hooguit 3 procent af. Dat is veel te weinig’.

Een woordvoerder van Ziggo zegt dat de vergoeding is vastgelegd in een contract. Het zou om ‘vele miljoenen euro’s’  per jaar gaan. Hij wil dat niet nader duiden. Volgens hem gaat het om meer dan enkele procenten van de omzet.

De Jong zou ook graag zien dat de zogenaamde evenementenlijst, onderdeel van de Mediawet, wordt herzien. Daarop staan (sport)evenementen die via een open televisiekanaal te zien moeten zijn. ’ Het is een foto van jaren geleden. De Formule 1 en het handbal staan er bijvoorbeeld niet op, terwijl Nederland in die sporten nu succesvol is. De lijst is ooit opgezet om de burger toegang te geven tot belangrijke beelden. Dat lijkt mij het verstandig die lijst actueel te houden.’

Ziggo, die Formule 1 en handbal aanbiedt aan haar abonnees, vindt dat De Jong de situatie omdraait. ’ Op de open netten is maar beperkt ruimte voor sport. Mede daarom zijn wij voor onze abonnees een kanaal begonnen om sporten als handbal en Formule 1 uit te zenden. Zonder ons waren die beelden er niet.’

Voor het komend jaar zou De Jong graag zien dat de politiek de publieke omroep wat meer geld gaf aangezien het beter gaat in Nederland en met de inkomsten van het rijk. ’ Ik zeg, schrap de laatste 50 miljoen bezuiniging’.

Eerder deed NPO-voorzitter Shula Rijxman dat voorstel. De staatssecretaris wees dat toen af.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.