VPRO: Meer geld naar publieke omroep

Een nieuw kabinet moet weer gaan investeren in publieke media en een sterke aanwezigheid van serieuze mediaorganisaties online. Alleen zo kan een sterke onafhankelijke mediasector blijven bestaan die essentieel is voor het functioneren van de democratie. Deze oproep deed VPRO-directeur Lennart van der Meulen maandag tijdens zijn nieuwjaarsspeech.
Volgens Van der Meulen spelen onafhankelijke publieke omroepen een hoofdrol als tegenwicht in de nieuwe mediawereld waarin commercie en politiek informatie sturen en manipuleren en waar democratie, samenleving en rechtsstaat zware klappen te verduren krijgen.
De publieke omroep moet sterk zijn in de complexe onlinewereld waar de slag om beeldvorming, opinies en standpunten wordt geslagen, stelt Van der Meulen. Daarom moet een nieuw kabinet de publieke omroepen ook opdracht geven online te gaan: “We moeten daar zijn waar ons publiek zit. Op Facebook en Snapchat, met eigen YouTube kanalen, op Twitter als het helpt.”
Kabelaars, internetproviders, telecombedrijven en online mediaconcerns moeten volgens de VPRO-directeur, “een veel groter deel van hun inkomsten investeren in de programma’s en de content waarmee ze hun geld verdienen.”
Meer bij Nederlandsmedianieuws.
Praat mee