Online kiosk Myjour eind maart op zwart

Online kranten- en tijdschriftkiosk Myjour stopt na vier jaar. Eind deze maand gaat de site offline. Het is volgens de oprichters niet gelukt om in vier jaar een succesvol verdienmodel voor het lezen van losse artikelen neer te zetten.
Eind vorig jaar besloot Myjour al tot een ‘strategische heroverweging’, wat nu resulteert in een definitief einde per 31 maart. Er zijn veel grote uitgeefpartijen op het platform actief geweest, benadrukt oprichter Jan Verheul.
Hij heeft een duidelijk idee waar het is misgegaan: “Waar we ons vooral op hebben verkeken is dat de uitgevers hun content drie jaar geleden nog niet op orde hadden. Het was nog niet of slecht digitaal beschikbaar en het auteurs- en beeldrecht was niet goed vastgelegd voor het online aanbieden van artikelen.”
In een geval resulteerde dat in een rechtszaak tegen Myjour vanwege een opnieuw gepubliceerde foto. Dat Myjour zich op uitgevers richtte (in tegenstelling tot Blendle die journalisten en mediabedrijven benaderde) heeft ook in het nadeel van Myjour gewerkt, stelt Verheul.
“Het blijkt achteraf dat de journalisten meer het verschil hebben gemaakt doordat zij snel een groot publiek van lezers wisten te bereiken”, stelt hij. Op dit moment heeft Myjour 40.000 gebruikers, waarvan 5 procent daadwerkelijk een tegoed kocht. De techniek van Myjour gaat niet bij het grof vuil: de bedenkers willen de opgedane kennis voor toekomstige projecten inzetten.
Praat mee