website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Toegang tot Blendle voor freelancers

Dolf Rogmans — Geplaatst in Innovatie op woensdag 7 mei 2014, 09:49

Nieuws

Freelance journalisten kunnen vanaf vandaag ook via Blendle hun artikelen zelf verkopen en daar voor betaald krijgen. Daarvoor moeten ze zich aansluiten bij TPO Magazine, het betaalde digital only magazine van The Post Online. Veertig freelancers publiceren nu via TPO Magazine. Dagelijks komen er 5 tot 10 aanvragen binnen van freelancers die mee willen doen. Uitgever Jan-Jaap Heij: ‘Mensen moeten in onze ogen wat bijzonders kunnen. Als dat het geval is, proberen we een artikel uit. Verkoopt dat 25 keer of meer dan mogen mensen meedoen’. TPO Magazine is ook verkrijgbaar via Artikel Gemist, eLinea en Myjour.

Heij: ‘Wij krijgen veel aanvragen van columnisten die via ons willen publiceren. We hebben er al een flink aantal, met die aanvragen gaan we nu terughoudend om. We zoeken mensen die echt wat bijzonders kunnen en ook moeite willen doen voor hun eigen marketing. Wij zien een journalist als een merk en de freelancer moet in die gedachte mee gaan’.

Freelancers die publiceren via TPO Magazine houden altijd het volledige auteursrecht op hun artikelen en krijgen het grootste deel van de opbrengst.

Desondanks moeten freelancers geen gouden bergen verwachten. Heij: ‘De eerste jaren zeker niet. Alle verkoopkanalen zijn nog in opkomst, Ik zie bij alle initiatieven groei en veel plannen om door te groeien, maar voordat freelancers er veel geld aan verdienen, zijn we echt een paar jaar verder.’

Rond de introductie van Blendle ontstond de nodige commotie onder freelancers. Zij vrezen voor hun rechtspositie en inkomen als alleen Blendle en de uitgevers delen in de inkomsten.

Volgens Blendle is er weinig aan de hand, leggen ze in deze blogpost uit.

Desondanks is er deze week nog overleg met de NVJ om te kijken of de rechten van freelancers op de juiste manier zijn afgedekt.

3 reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. JJ Heij, 9 mei 2014, 12:31

    Ik zit ‘ns wat te kijken naar de resultaten van een weekje Blendle, en ik concludeer: gouden bergen nee, maar voor freelancers die marketing via social media goed in hun vingers hebben zijn bronzen bergen wel haalbaar toch..

  2. 2. Paul Disco, 9 mei 2014, 15:53

    Brons doet €3,80 per kilo. Ben wel benieuwd: wat is de bandbreedte aan inkomsten als het gaat om een actieve freelancer?

  3. 3. JJ Heij, 9 mei 2014, 23:44

    Dar heb ik over een half jaar of zo wel een verstandig antwoord op, als het om Blendle gaat…

banner 1 only human

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.