mgm nvj maart

— woensdag 3 februari 2021, 09:15 | 0 reacties, praat mee

Microsoft ziet kans schoon in ruzie Australische overheid met Facebook en Google

Microsoft ziet kans schoon in ruzie Australische overheid met Facebook en Google
Zuma Wire

Microsoft zegt bereid te zijn alle nodige aanpassingen door te voeren aan hun zoekmachines om te voldoen aan de nieuwe Australische mediawet. De verklaring van topman Brad Smith komt op het moment dat Facebook en Google dreigen (delen van) hun product ontoegankelijk te maken voor Australiërs, juist vanwege die wet. Laatste wijziging: 3 februari 2021, 09:20

Een belangrijk element in het wetsvoorstel is de verplichting aan techbedrijven die meeliften op het werk van uitgevers - bijvoorbeeld door het vertonen van inleidingen en koppen van nieuwsartikelen op de eigen site - een afdracht te betalen. Eerder deze week was er tussen Facebook en Google overleg, maar de angel is niet uit het conflict.

Smith zegt in een vandaag gepubliceerde verklaring volledig achter het plan te staan om de huidige ‘onbalans’ in de machtsverhoudingen tussen online platformen en de Australische nieuwssector te corrigeren.

Volgens de Microsoft-topman is het huidige voorstel alleszins redelijk en erkent het de waarde van goede zoektechnologie - ook voor nieuwsbedrijven. Microsoft heeft met Bing een eigen zoekmachine, met een relatief bescheiden marktaandeel. Google is met afstand de grootste zoekmachine en daarmee voor de meeste internetgebruikers dé blik op het internet.

Smith zegt in de verklaring alles te zullen doen om de overstap naar Microsofts zoekmachine voor bedrijven zo eenvoudig mogelijk te maken en zich te schikken naar de wet, “al is die momenteel niet op ons van toepassing”.

Er wordt al bijna een jaar geruzied over het voorstel. Facebook en Google zeggen dat het verkeer dat ze gratis naar Australische uitgevers leiden ook een significante waarde vertegenwoordigt. De Australische mededingingsautoriteit ACCC concludeerde na eigen onderzoek vorig jaar dat 80 procent van de online advertentie-inkomsten in de zakken van Facebook en Google eindigen.

Mocht de betalingsverplichting er komen, overwegen de bedrijven het delen van nieuws voor Australische gebruikers niet langer mogelijk te maken. Dat dreigement is niet loos: zo hief Google in Spanje hun Google News op, nadat daar een linkbelasting werd ingevoerd.

Google dreigde eind vorig jaar de zoekmachine voor Australië ontoegankelijk te maken, als de betalingsverplichting er komt.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.