Meer winst en hogere omzet voor DPG Media in 2021

Net als Mediahuis heeft de Vlaamse uitgever DPG Media weer een erg goed jaar achter de rug, blijkt bij de presentatie van de jaarcijfers. DPG Media heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van 1,898 miljard euro, zeven procent meer dan in coronajaar 2020, toen het ook al uitstekende cijfers liet zien.
DPG Media meldt verder een Ebitda-resultaat van 414 miljoen euro (339 mijoen euro in 2020) en een nettowinst van 228 miljoen euro (tegenover 178 miljoen euro vorig jaar).
Voor radio en televisie was 2021 een absoluut topjaar, zegt het bedrijf. De advertentiemarkten herstelden zich “meer dan volledig” na de terugval in coronajaar 2020. De Belgische mediagroep haalt meer dan de helft van zijn omzet in Nederland, 1,14 miljard euro. In België is dat 764 miljoen euro en in Denemarken 110 miljoen euro.
“Een uitzonderlijk resultaat in een uitzonderlijke tijd”, aldus Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, in een persbericht over het afgelopen jaar. “De belangrijke investeringen van de voorbije jaren in de digitale transformatie van onze media renderen nu volop. Daarnaast heeft het krachtige herstel van de advertentiemarkten voor radio en televisie een belangrijke bijdrage geleverd aan de resultaten van onze onderneming. In alle activiteiten werd groei gerealiseerd, wat geleid heeft tot een uitzonderlijk groepsresultaat. Het geeft ons vertrouwen in de toekomst, ook al weten we dat we voor grote uitdagingen staan.”
De resultaten van afgelopen jaren tonen volgens de topman aan dat de gekozen strategie werkt. “We blijven ook komend jaar de huidige koers met volle overtuiging vasthouden en hebben veel vertrouwen in onze mensen.” Roddenhof waarschuwt wel dat snel stijgende grondstof- en energieprijzen, hoge inflatie en een enorme schaarste aan personeel druk zullen zetten op de kosten en het resultaat van DPG Media in 2022.
Praat mee