— donderdag 18 maart 2021, 11:03 | 0 reacties, praat mee

DPG Media meldt forse winstsprong in ‘bijzonder’ 2020

Het Antwerpse hoofdkantoor van DPG Media.

Uitgeverij DPG Media heeft in 2020 flinke omzetgroei gerealiseerd en onder de streep een netto-groepswinst van 178 miljoen behaald. Dat is 39 procent meer dan het jaar ervoor, ondanks de coronacrisis. Topman Erik Roddenhof spreekt van een bijzonder jaar, dat met een mooi resultaat werd afgesloten.

Het concern behaalde in 2020 een omzet van 1,766 miljard euro - een groei van 8 procent. De bedrijfswinst voor belastingen kwam uit op 254 miljoen euro, waarvan 172 miljoen in Nederland werd verdiend, 75 miljoen in België en 7 miljoen bij Deense activiteiten.

Net als bij concurrent Mediahuis, dat onlangs eveneens uitstekende omzet- en winstcijfers over 2020 bekendmaakte, wordt omzetgroei in het bijzonder door een groei aan digitale abonnementen gedreven.

DPG Media groeide in 2020 met nieuwsmedia en magazines naar 3,6 miljoen abonnees, een toename van 2 procent. De lezersmarkt was goed voor een omzet van 820 miljoen euro, waarbij ‘nieuwshonger’ naar informatie over corona en de Amerikaanse verkiezingen de toeloop naar nieuwssites vergrootte.

“In Nederland groeide het dagelijks bereik, aangevoerd door NU.nl en AD.nl, naar ruim 10 miljoen bezoekers (+25%). In België groeide het unieke bereik naar 2,8 miljoen bezoekers (+30%), met HLN.be als grootste nieuwsmerk van het land. In Denemarken groeide het bereik naar 1,4 miljoen bezoekers per dag. BT.dk werd in 2020 voor het eerst marktleider.”

Roddenhof wijst verder op de impact van corona op het bedrijf, waar een groot deel van de 5400 werknemers al ruim een jaar vanuit huis werkt: “De crisis heeft een substantiële impact gehad op de advertentie-inkomsten tijdens de eerste jaarhelft. De uitstekende resultaten op de lezersmarkten en bij onze online services compenseerden dat echter ruimschoots. De lezers, luisteraars en kijkers wisten onze media in 2020 meer dan ooit te vinden. De behoefte aan kwalitatieve informatie, inspiratie en broodnodige ontspanning was groot. Ik ben blij dat we daar een bijdrage aan konden leveren.”

Een subsidie voor ondersteuning van huis-aan-huisbladen werd aangevraagd, maar eind 2020 besloot DPG Media daar vanwege de gunstige bedrijfsresultaten geen gebruik van te maken. DPG Media heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laten weten de lening terug te betalen. De uitgever heeft ook geen gebruik gemaakt van andere ondersteunende maatregelen.

De overname van Sanoma Media Netherlands, waarvan de integratie in 2020 werd voltooid, heeft direct “een significante contributie aan de resultaten” geleverd, stelt DPG Media. Onder meer de terugval op de advertentiemarkt werd door de overname geremd.

Bekijk meer van

DPG Media

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.